Gick en sväng i det fantastiska vårvädret vi har haft idag. Jag hittade läderskål på al, vilket kändes ovanligt. Men också flera frågetecken som jag hoppas få hjälp med.
Serie 1: Ticka på lövved vid sjöstrand. Funderar på hartsporing Ceriporiopsis resinascens, men har aldrig sett den så jag kanske är helt fel ute.
Serie 2: På samma lövpinne växte detta småknottriga skinn. Tyvärr är bilden dålig.
Serie 3: En ticka på död lövved. Färgen på bilderna stämmer inte riktigt, den ska vara mer brunsvart. Känns som en ticka jag aldrig har sett därför gick tankarna till rostticka Phellinus ferruginosus. Andra förslag?
Serie 4: Ett skinn på död lövved. Rosenskinn? Men det finns säker fler rosa skinn?
Jag tror också på “hartsporing”. Citattecknen kommer sig av att det är lite rörigt med namnen. Den hartsiga arten (som du har hittat) heter numera Ceriporiopsis pseudogilvescens, men den har inget svenskt namn enligt Dyntaxa. C. resinascens heter där fortfarande hartsporing, trots att C. resinascens numera betecknar en art som inte är särskilt röd och hartsig. Om jag fick bestämma skulle det svenska namnet hartsporing flyttas över till C. pseudogilvescens, men det är nog inte så stor risk att jag får det. På finska heter den i alla fall hartsikääpä.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.