Har plockat en massa svamp idag. På ängs/gräsmark i södra Skåne, de flesta vid ett ridspår med torv. Har dock inte lyckats identifiera alla. Trots att vissa ser rätt speciella ut. Tänker ju självklart inte äta dem men hade varit intressant om nån kan identifiera några till mig.
1) Skivling, gul-orange hatt med grå-grönt ytterst, rätt platt hatt, ca 5cm i diameter. ljus neon gul-grön färg på skivot och fot. Fotens längd ca 6cm, låg platt mot marken.
2) Liknar en streckmusseron, men med en massa mörka droppar på skivorna, blev mörk om fingrarna när jag plockade den. hatten är ca 10cm i diameter, foten 4cm lång.
3) Ser kantarellik ut. Växte i klunga, största exemplatets hatt ca 5cm, foten 4. Beige-orange färg på skivorna. rätt mörkt orange på hatten, ljusnade nästan till ljusgult när den torkade. Luktar inte så mycket. Skivorna går en liten bit ner på foten men med rätt skarp gräns.
4) Skivling, ca 8cm hög, hatten 6cm i diameter. Hatten mörkt brun, jämnfärgad, går att “skala” av. Skivorna ljusa, beige-rosa.
Hoppas på att någon kan identifiera någon svamp och att jag inte har slängt bort nån läckerhet *ler*
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.