Bilden är egentligen 8 bilder som är “STACKADE” därav skärpedjupet:)
Det var betydligt fler skålar i mitten på januari ännu, hittade endast ett tiotal i förgår.!?
Sarcoscypha austriaca. (Som verkar vara den vanligaste och som egentligen INTE borde heta Scharlakansröd vårskål utan det borde vara Sarcoscypha coccinea som skall heta så) Rätta mig om jag har fel:) Om jag har rätt så borde vi ha ett annat svenskt namn på S. austriaca.
Om detta går att läsa lite i min tråd .
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=217107&fnr=1&sok=%22JAS%22&Start=0&Offset=50&25
JAS, det finns väl inget rätt eller fel när det gäller åsikter om namnen!
Personligen anser jag att det är den vanliga arten, austriaca, som ska heta scharlakansvårskål, eftersom vi alltid har kallat den något sånt. S. coccinea borde istället ha ett tilläg till namnet - typ “sydlig” kanske..
Nja nu hade jag inte så mycket åsikter egentligen, jag bara konstaterade att så här ser det ut och som du påpekade i den “andra” tråden så har man använt Scharlakansröd vårskål om båda arterna på Artportalen om nu S. coccoinea över huvudet taget är hittat i landet!? Men jag kan gott tänka mig att använda Scharlakansröd vårskål på S. austriaca och ett tillägg men “sydlig” på den andra som du föreslår. Då gör vi så ;).
Men egentligen villa jag bara visa vad man kan göra med ett gratisprogram som går att ladda hem från nätet. Jag har ofta problem med just skärpedjupet framför allt när jag fotar med makroobjektiv och myckomyceter. Problemet är bara att man får vara lite noggrannare med att välja “rätt” objekt för fotograferandet, kortet blir snabbt fullt och det äter en del batterier när man använder desplayen. Visserligen har jag extra av allt men ändå.
Jo, först lägger jag skärpan precis bakom och sedan flyttar jag ett litet snäpp bakåt och detta gör jag manuellt. Det krävs så klart stativ och fjärrutlösare och ett lätt handlag och så får det inte blåsa för mycket.
Combine ZM heter programmet jag använder, det enda problemet med det är att den “klara” bilden får en oklar kantram, så det får man tänka på när man fotar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.