Jag skulle gärna vilja ha hjälp med några vedlevande arter som jag tittade på igår.
Art 1 (bild 1 och 2). Växte på en smal lövpinne. Tunn och lätt att ta loss från underlaget.
Art 2 (bild 3). Växte på död tallgren. Också väldigt lätt att ta loss från underlaget. Gissar på pergamentskinn Phlebiopsis gigantea. Kan det stämma?
Art 3 (bild 1): en mycket liten svamp som växer på en ticka (tror det är en resupinat vedticka). Kan det vara tickstiftgömming Ophiostoma polyporicola där stiften ramlat av på äldre exemplar? På yngre svampar finns ett kort stift. Tickan växte på undersidan av en tallåga.
bild 2: På samma ticka fanns detta fenomen. Någon som vet vad det är?
Art 4: På en död asp. Ser rätt svår ut. Finns något förslag?
Håller med om pappersgröppa och pergamentsvamp.
2:1 ser för mig bekant ut. Om Du inte sagt att det var på en ticka på tall hade jag sagt rödvedsskål (Durella sanguinea)(skålarna är hos denna art svarta mot röd bakgrund).
2:2 ser mycket märklig ut. Man skulle kunna tro att det är skålporing (Porothelium fimbriatum).
2:3 kanske gammal Källarsvamp (Coniophora puteana).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.