0 913 visningar

12 svar

Från Danmark

"JAS" Helsingborg

19 mar 2012 kl. 19:46

I går var Joachim och jag och hälsade på i Danmark närmare bestämt Osted, Hejede Overdrev i närheten av Roskilde. Målet var att hitta “Stor dukatbæger” (inget svenskt namn), Pithya vulgaris. Osäker på om den är funnen i vårt land.
Jodå det fanns gått om den, den växer på “ädelgran”

0

"JAS" Helsingborg

19 mar 2012 kl. 19:50

Serie 2. Gjorde mitt första fynd av Hartsticka, Ganoderma pfeifferi:)

0

"JAS" Helsingborg

19 mar 2012 kl. 19:52

Serie 3.
Mitt andra fynd av Luktticka är Gloeoporus odoratus, syn. Osmoporus odoratus :))

0

"JAS" Helsingborg

19 mar 2012 kl. 19:56

Serie 4.
Klyvblad, Schizophyllum commune. På ädelgran vilket för mig inte är något vanligt substrat, här i Skåne hittas den vanligen på bok, har aldrig sett den på barrved innan.
Bild 2. på Joachim med sällskap och bild 3. på Danskarna vid genomgången av våra fynd.
Det här var kul två nya arter och som sagt lite annat roligt.

0

Ewa Lilliesköld

19 mar 2012 kl. 20:33

Verkar ha varit en riktigt trevlig tur där i Danmark och finfina bilder har du också!
:)

0

Hans v E

19 mar 2012 kl. 23:06

Pithya vulgaris har ansetts vara samma srt som P. cupressina och hette då Barrvårskål. Jag har den på Sävenbom (Stockholm).

0

"JAS" Helsingborg

20 mar 2012 kl. 07:40

Ok Hans, du skriver att den “har ansetts” vara samma art MEN är den det? I det område vi gick igenom fanns det både ädelgran och en del olika tujor och cypressarter men Pithya vulgaris hittade vi bara på ädelgran? Om jag har fattat det hela rätt så växer P. cupressina bara på tuja, cypress eller sävenbom som den verkar föredra och sävenbom är ju en juniperus/en!

0

Bjørn W Pedersen

20 mar 2012 kl. 14:35

I DK (og den del af verdenslitteraturen, jeg har set) anses P. vulgaris og P. cupressina helt klart som 2 forskellige arter. Alene størrelsen (storleken) på frugtlegemerne antyder, hvorfor: P. cupressina 1-3mm, P. vulgaris 4-20 mm. Voksestederne er også vidt forskellige: P. cupressina (i hvert fald i DK) vokser næsten kun på Krybende Enebær Juniperus sp., og P. vulgares udelukkende på ædelgran Abies sp.  Mange tak for besøget fra den gamle danske provins, Skåne…  ;-) 
Mange svampehilsener
Bjørn

0

Joachim Krumlinde

20 mar 2012 kl. 16:19

Kan tillägga lite med citat från Ove Eriksson “The non-lichenized ascomycetes ...” :  “Pithya vulgaris ... conspecific with P. cupressina fide Nannfeldt 1949. Two different species acc. to Benkert 2008 (Mycologia Bavarica 10)”.

Nannfeldt 1949 är kanske inte längre den senaste auktoriteten.

0

Hans v E

20 mar 2012 kl. 18:04

OK

0

"JAS" Helsingborg

20 mar 2012 kl. 18:40

Då så får vi väl anse saken utagerad eller? Två arter alltså.

0

Hans v E

20 mar 2012 kl. 21:36

Javisst!
Och sen blir jag lite avundsjuk på er i Puggehatten som verkar ha så trevligt tillsammans med danskarna m.m.
Joakim har jag träffat vid Billudden och i Stockholm och Sven Åke Hansson i Degeberga och Stockholm (och Södertälje tror jag). För att inte tala om Kerstin B och Arne R.

0

"JAS" Helsingborg

21 mar 2012 kl. 09:10

Jo, Jo men alla våra exkursioner är öppna för alla så det är bara att hänga på och det gäller er alla. Vi saknar framför allt alla er skåningar som är här på forumet, vi skulle gärna ser er oftare på våra träffar.
http://www.puggehatten.se/

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone