0 1239 visningar

12 svar

Fråga om handelssvampar

gunhild i Kåddis

21 mar 2012 kl. 08:17

Brukar ni köpa odlade svampar eller quornprodukter i affären? Vad tycker ni om dessa? Jag behöver era synpunkter till en hemuppgift i kursen Svamp som mat. Tack på förhand.

0

Birgitta D

21 mar 2012 kl. 08:22

Jag har så pass mycket svamp så jag inte behöver köpa något, däremot vill jag harf råa champinjoner i sallad i b land oc g till fattigmanskaviar.

0

"JAS" Helsingborg

21 mar 2012 kl. 09:06

Hej Gunhild.
Jo jag använder en del quornprodukter, har säkert provat de flesta varianter. Tyvärr så innehåller produkten lite väl många tillsatser, så tills produkten inte är förbättrad så förekommer den inte så ofta på vårt matbord. Den enda svamp jag köper i butik är champinjoner, några gånger per år.
Men inte till det priset du har på din bild, oftast kostar de runt 20:-kg. på Willys men jag handlar även en del Portobello men det gör hos http://www.saxtorpsvamp.se/ där jag förövrigt handlar vanliga champinjoner oxå men som sagt endast några få gånger per år.
Mitt skafferi är ju fullt av det som skogen tillhandahåller. Så svamp på matbordet minst en gång i veckan.

0

Marie

21 mar 2012 kl. 10:51

Quorn köper jag ofta och tycker att det är suveränt gott!

0

Bo E

21 mar 2012 kl. 12:19

I vissa wokrätter har jag använt köpt ostronmussling och / eller köpt shii-take nån enstaka gång

äter helst vildplockad svamp förstås

ostronmussling tycker jag dock inte är så väldigt stor skillnad på köpt / vild, som champinjoner där ingen av de odlade varianterna ens kommer i närheten av vild snöboll- eller kungschampinjon
där har de odlade inte en chans och det är inte ens jämförbart - mer som helt olika arter

0

klas jaederfeldt

21 mar 2012 kl. 17:40

vi har en hund som äter det mesta i svampväg (rester ) men portabellochamp. nekade jycken att äta

0

gunhild i Kåddis

22 mar 2012 kl. 08:49

Tack jag tar gärna mot fler synpunkter.

0

Bo E

22 mar 2012 kl. 12:27

jag tycker nog bäst om shii-take-svampen och black fungus, judasörat, för de jämför jag ju inte med något jag kan plocka i vilt tillstånd här i Örebro

Vad gäller färsk svamp så ligger den ofta för länge i affärerna och hamnar i tillstånd där jag inte ens skulle ta den gratis vild i skogen och än mindre betala för den i affär

0

Boman

25 mar 2012 kl. 11:19

Jag, som är veggis, äter mycket svamp med köper inte, speciellt inte till de priser. Köpt Shiitake nån gång till bra pris och torkat, blev bra och håller länge. Champinjoner plockar jag i skogen och fryser in, tycker inte de köpta smakar något.
Quorn äter jag då och då, väljer oftast avkokad Blek taggsvamp till de rätter den rekommenderas.

0

Totte Gbg

25 mar 2012 kl. 19:20

Vi handlar champinjoner o skogschampinjoner mellan varven.
Vad vi tycker om det, gott att ha i grytor eller helstekta till någon maträtt.

0

klas jaederfeldt

25 mar 2012 kl. 20:21

skogschampinjoner kan du inte köpa, de som säljs under det namnet i affären är brun trädgårdschampinjon

0

Totte Gbg

25 mar 2012 kl. 21:36

Jo det vet nog de flesta här men jag svarade bara på frågan o vad som fanns att välja på på skylten i första inlägget ;)

0

Bo E

26 mar 2012 kl. 13:00

Qorn har jag ätit på restaurang som vegetariskt alternativ till kycklingfilé

inget jag köper men jag tycker det har stor likhet med svavelticka som jag gärna plockar när det växer tillgängligt

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone