Växten är ett välbekant ogräs som även går att äta både som rå i sallader eller tillagad som spenat eller i soppor (http://www.tasteline.com/ingrediens/Kirskal).
Kirskål, skvallerkål eller kärs (Aegopodium podagraria).
Ticka kan vara klibbticka eller kanske lackticka som Bo föreslår.
tack för rätt namn på den lilla lokan, JAS!
jag hade glömt namnet “kirskål” o det är ju inte värt att kalla den borghamnsgräs här då jag förstått att det namnet är felaktigt och tydligen bara nåt lokalt som jag snappat upp som barn…
klibbticka o lackticka har jag heller inte 100% koll på
ja,man ser att lacktickan har mer fot och de klibbtickor jag såg bilder på google stämmer mer med alla tickorna som ej hade tydlig fot utan växer på stora gamla granstammar i ett naturreservat,ca 50 st totalt,kan lägga upp fler
bilder på dem vid annat tillfälle,min planta har blivit mkt mera grön i färgen med,tur att man kan få lära sig mkt i forumet här.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.