0 1039 visningar

8 svar

svamp och växt..

Gustav.S

21 mar 2012 kl. 16:04

Jag behöver hjälp,jag har en ticka och en okänd växt,vet någon vad jag har på bild?

lackticka? röd kvanne?

0

Bo E

21 mar 2012 kl. 16:34

växten ser ut att kunna bli någon typ av loka
? på tickan gissar jag lackticka

invänta fler svar
jag är ganska osäker
men kul att se hur nära det kan ha vart…

0

"JAS" Helsingborg

21 mar 2012 kl. 16:57

Växten är ett välbekant ogräs som även går att äta både som rå i sallader eller tillagad som spenat eller i soppor (http://www.tasteline.com/ingrediens/Kirskal).
Kirskål, skvallerkål eller kärs (Aegopodium podagraria).

Ticka kan vara klibbticka eller kanske lackticka som Bo föreslår.

0

Gustav.S

21 mar 2012 kl. 21:11

liknar klibbticka och kirskål men stammen
o bladen brukar vara gröna på kirskål..

0

"JAS" Helsingborg

21 mar 2012 kl. 21:45

Kirskålens stjälk kan variera lite i färg beroende på hur mycket ljus de varit utsatta för och nog brukar nederdelen av stjälken ofta vara lite rödfärgad. Bladen på din lila individ är säkert grön i morgon om den får ljus.

0

Bo E

22 mar 2012 kl. 12:32

tack för rätt namn på den lilla lokan, JAS!
jag hade glömt namnet “kirskål” o det är ju inte värt att kalla den borghamnsgräs här då jag förstått att det namnet är felaktigt och tydligen bara nåt lokalt som jag snappat upp som barn…

klibbticka o lackticka har jag heller inte 100% koll på

0

Bo E

22 mar 2012 kl. 12:37

som på begäran -
se nedan i Ewa Lilieskölds inlägg “Lacktickor”

så ska de se ut alltså

liksom en tydligare fot än på andra liknande…eller hur…??

0

Gustav.S

22 mar 2012 kl. 16:25

ja,man ser att lacktickan har mer fot och de klibbtickor jag såg bilder på google stämmer mer med alla tickorna som ej hade tydlig fot utan växer på stora gamla granstammar i ett naturreservat,ca 50 st totalt,kan lägga upp fler
bilder på dem vid annat tillfälle,min planta har blivit mkt mera grön i färgen med,tur att man kan få lära sig mkt i forumet här.

0

Gustav.S

23 mar 2012 kl. 18:21

Tack för hjälpen,svampguiden är suverän sida
Och glöm ej klicket!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone