0 471 visningar

10 svar

Hängeskål Ciboria

Karin W

21 mar 2012 kl. 21:29

Jag hittar ingen bestämningsnyckel till hängeskålar, släktet Ciboria, på nätet. Men jag får en känsla av att de kanske “bestäms” efter vad de växer på. I så fall borde detta vara Ciboria coryli eftersom den växte på hasselhängen. Vad tror ni om det? Jag hittar inga storleksuppgifter heller. Den på bilderna är bara drygt 1 cm hög. Jag tar gärna emot tips om hur man bestämmer Ciboria-arter.

0

"JAS" Helsingborg

21 mar 2012 kl. 21:39

Vet inget om var du kan få tag på nycklar men jag kan fråga en som vet på fredag. Jag tycker nog att om dina växer på hassel så är det säkert Ciboria caucus Hängeskål.

0

Tony S

21 mar 2012 kl. 22:08

http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/Asconoegle.pdf

Det är faktiskt en riktigt användbar nyckel.
På sid 73 finns Ciboria-arterna som går på hasselhängen.

0

Karin W

21 mar 2012 kl. 22:25

Vilken bra nyckel! Jättestort tack Tony. Man skiljer alltså C coryli och caucus på sporstorleken och fantastisk nog är det tydlig skillnad utan överlapp. Min stämmer helt in på Ciboria coryli så den borde det vara.

0

"JAS" Helsingborg

22 mar 2012 kl. 07:37

Undrar hur det här har gått till, erkänner att jag kollade lite dåligt MEN jag har fått mina bestämda till C. caucus men de skall ju gå på al & sälj men mina växte i ett område med enbart hassel. Får kolla upp detta en dag för de borde vara på gång här nu.
Kul att du fick en bra nyckel, tack för den Tony:)

0

Karin W

22 mar 2012 kl. 07:47

Enligt Tonys nyckel växer Coryli caucus även på hassel.

0

"JAS" Helsingborg

22 mar 2012 kl. 21:16

Var och bökade lite i förnan idag men inte en enda skål har tittat fram ännu? För exakt på dagen två år sedan fanns de i mängder på denna plats!

0

Kjellin :)

9 apr 2012 kl. 22:44

Jag skall nog plocka in en av dessa för artbestämning, Karis är mycket ljusare än dessa jag fann på Hasselhängen

0

Kjellin :)

9 apr 2012 kl. 22:46

Karin skall det ju vara, förlåt!

0

Karin W

9 apr 2012 kl. 23:11

Kan inte färgen ha med åldern på fruktkroppen att göra? Jag uppfattar din som större och äldre än min, men svårt att bedöma på bilder.

0

"JAS" Helsingborg

9 apr 2012 kl. 23:29

Tycker inte Kjellins ser större ut än dina men däremot finns det mycket både blå och rödstick i bilden så den kan man inte lita på när det gäller färgen.
Jag tycker inte de förändras i färgen med åldern heller.
Här kommer en gammal.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone