0 564 visningar

11 svar

Hallandsås 2012-03-22

"JAS" Helsingborg

23 mar 2012 kl. 09:28

Serie 1.
Sol och varmt lovade vädergubbarna men NIX dimmigt och kallt så turen blev rätt kort då tjockkläderna var lämnade hemma :( Hittade dock en del. Först en miljöbild.
Bild 2. En Klibbticka Fomitopsis pinicola.
Bild 3. Ett för mig inte sällan sett mögel men vad det heter vet i tusan, på kanin bajs!?.

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2012 kl. 09:30

Serie 2.
Årets första myxomycet, en av de vanligaste arterna men bara mitt andra och tredje fynd!
Comatricha nigra.

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2012 kl. 09:35

Serie 3.
Osäker här men jag trro att det är Chondrostereum purpureum, Purpurskinn, substrat någon ädelgran Abies Sp. Bild 1+2.

Bild 3, i barrförna och bland grankottar. Jag vet att jag borde ha tagit fler bildvarianter men just då var jag riktigt exalterad över några andra fynd som jag inte kommer att redovisa fören jag har fått dem mikroskoperade.

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2012 kl. 09:38

Serie4.
Bild 1+2.En skål som jag behöver några gissningar på.
Bild 3. Ett ovanligt vresig trädväsen.

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2012 kl. 09:50

Serie 5.
En ticka som jag tror växer på en strakt nerdbruten salix. Den låg på marken och är alldeles nyss uppbökad av vildsvinen som jag skrämde iväg när jag banade mig fram i snårskogen. Min gissning är rostticka Phellinus ferruginosus men det kanske kan vara Phellinus punctatus, Kuddticka oxå. HJÄLP min här om ni kan!

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2012 kl. 09:52

Serie 6.
Miljöbild från åsen och så två bilder från min trädgård igår, även att det är lite kylslaget så trivs både rosmarin och oliv bra just nu:)

0

Irene A

23 mar 2012 kl. 10:23

Serie 3, tror inte på purpurskinn, hellre en Amylostereum.

Serie 5, för fluffig för kuddticka, så det är väl någon rostticka..

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2012 kl. 16:04

Tack för det Irene och Amylostereum verkar mer troligt.

0

Jonas

23 mar 2012 kl. 22:15

Serie 3 bild 3 är Strobilurus esculentus. Just nu växer den överallt i massor!

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2012 kl. 22:36

Tack Jonas, den borde jag ha tagit själv men ibland är även tuppar blinda ;)

0

Hans v E

23 mar 2012 kl. 22:42

1:3 är väl en Pilobiolusart i alla fall.
3:3 bör väl vara en Gymnopus.
4:1,2 Lachnellula. Kanske abietis om det är på gran.
5 Håller på rosttickan.

0

"JAS" Helsingborg

24 mar 2012 kl. 11:55

Ok. 1:3 håller jag med Hans om.
3:3 däremot så tror jag som Jonas på Grankotteskivling - Strobilurus esculentus.
¤:1,2 Är mycket riktigt en Lachnellula, närmare bestämt en L. calyciformis. Substart Abies.
5. Är en Phellinus ferreus, västlig rostticka.
Tack för hjälpen Hans, Irene & Jonas :) Nu skall jag redovisa den arten som gjorde mig exalterad men det blir i en separat tråd:)))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone