Serie 1.
Sol och varmt lovade vädergubbarna men NIX dimmigt och kallt så turen blev rätt kort då tjockkläderna var lämnade hemma :( Hittade dock en del. Först en miljöbild.
Bild 2. En Klibbticka Fomitopsis pinicola.
Bild 3. Ett för mig inte sällan sett mögel men vad det heter vet i tusan, på kanin bajs!?.
Serie 3.
Osäker här men jag trro att det är Chondrostereum purpureum, Purpurskinn, substrat någon ädelgran Abies Sp. Bild 1+2.
Bild 3, i barrförna och bland grankottar. Jag vet att jag borde ha tagit fler bildvarianter men just då var jag riktigt exalterad över några andra fynd som jag inte kommer att redovisa fören jag har fått dem mikroskoperade.
Serie 5.
En ticka som jag tror växer på en strakt nerdbruten salix. Den låg på marken och är alldeles nyss uppbökad av vildsvinen som jag skrämde iväg när jag banade mig fram i snårskogen. Min gissning är rostticka Phellinus ferruginosus men det kanske kan vara Phellinus punctatus, Kuddticka oxå. HJÄLP min här om ni kan!
Ok. 1:3 håller jag med Hans om.
3:3 däremot så tror jag som Jonas på Grankotteskivling - Strobilurus esculentus.
¤:1,2 Är mycket riktigt en Lachnellula, närmare bestämt en L. calyciformis. Substart Abies.
5. Är en Phellinus ferreus, västlig rostticka.
Tack för hjälpen Hans, Irene & Jonas :) Nu skall jag redovisa den arten som gjorde mig exalterad men det blir i en separat tråd:)))
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.