0 721 visningar

4 svar

Hjälp!!

"JAS" Helsingborg

23 mar 2012 kl. 21:08

Hur, var osv. går man tillväga för att ta reda på en svamps utbredningsområde? Tex. hur tar jag reda på om Auricularia auricula-judae, judasöron finns i andra delar av världen än i Europa? Jag har fått lite förfrågningar angående en hel massa om denna svamp tack vare att jag har skrivit lite om den på min hemsida. Nu känns det som om jag behöver komplettera informationen där. Så är den någon som kan hjälpa mig så är jag djupt tacksamm för detta :)

0

Jan A, Uppsala

24 mar 2012 kl. 06:32

Här finns en del – en det finns mycket mer:
http://www.new.dli.ernet.in/rawdataupload/upload/insa/INSA_1/20005b69_317.pdf

http://www.limyco.org/s05.pdf

Om du googlar på ”Auricularia auricula distribution” så hittar du info för resten av dagen.
Jumkilsförekomsterna finns dock inte med…

0

"JAS" Helsingborg

24 mar 2012 kl. 09:43

Tack Jan och du har rätt, det finns hur mycket som helst.
Hur mår dina öron?

0

Irene A

24 mar 2012 kl. 10:30

Jag saknar förstås publicerade undersökningar om hur närbesläktade dessa öron från olika delar av världen egentligen är.
Så jag gjorde en egen..
Av 200 registrerade DNA-sekvenser hittade jag 2 från Tyskland, några är från Japan, och merparten från Kina, det är allt.

Jag jämförde i alla fall de tyska med en från Kina och en från Japan. Även om de synbarligen är närbesläktade, ska de nog räknas som två olika arter.
Av 570 jämförbara baspar (i ITS-regionen), skilde det 50 mellan de tyska och de ostasiatiska, nästan 9%. En annan snarlik ostasiatisk art som är vanligast i odlingar, heter Auricularia polytricha.

Vilken utbredning just vårt judasöra har, är det nog ingen som har riktigt kläm på.

0

"JAS" Helsingborg

24 mar 2012 kl. 12:11

Tack för det Irene. När jag letar rapporter så är det en massa “Auricularia Sp” vilket kan tyda på att det är många fynd som inte är bestämda ordentligt. Väldigt lite fynd är rapporterade från den delen av världen där de används mest nämligen Kina. Jag antar att det mesta som används där är just Auricularia polytricha men de flesta rapporter jag hittar om den kommer från Mellanamerika. Men det är kanske som vanligt att där det förekommer många rapporter bor och verkar det flest mykologer!
Jag tar mig friheten och lägger ut ditt svar Irene på min hemsida som ett komplement till allt annat jag har där angående Judasöronen. Tycker du inte det är ok så säg till så tar jag bort det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone