0 1100 visningar

8 svar

Pithya vulgaris.

"JAS" Helsingborg

24 mar 2012 kl. 12:03

Efter besöket i Danmark och fynd av Pithya vulgaris, så tänkte jag att. Varför finns den inte rapporterad från Sverige, detta enligt uppgift som jag hade då. Nu har jag hittat en rapport från Ove Eriksson. Men skit samma jag åkte upp till Hallandsås där jag vet att det finns gott om olika ädelgrans planteringar, de äldsta från 40 talet och där finns några riktiga bjässar. Runt om i Skåne finns det oxå mycket unga planteringar då främst för produktion av “julgranar” men även en hel del lite äldre träd där man skördar riset för juldekorationer och kransbinderier. Efter att ha ränt runt lite i olika “planteringar av olika åldrar så kunde jag konstatera att i två av de äldsta hade jag funnit det jag sökte nämligen. Pithya vulgaris. Sweden, Skåne, Hallansåsen, Lärkeröd 2011-03-22 vilket så klart jag tyckte/tycker är ett roligt fynd. Ny finns det både fotografier och kollekt av den från vårt land:)

0

Irene A

24 mar 2012 kl. 12:24

Bra jobbat, JAS!
Du lägger väl in fynduppgift på Artportalen också?

0

Irene A

24 mar 2012 kl. 12:33

Jag ser förresten att det finns två kollekter från 1889 på riksmuseet. De är insamlade av Romell från stockholmstrakten.

0

"JAS" Helsingborg

24 mar 2012 kl. 13:26

Ja du ser Irene, aldrig får man vara riktigt glad:( Jodå jag bara skojar fyndet är roligt i alla fall och jag skall lägga in en del fynd när den “nya” portalen blir klar för nu får jag spader på den:(
Jag hoppas oxå att det i framtiden kan bli en sida där alla fynd är samlade för nu får man leta lite här och där och är man som jag lite amatör så vet man ju inte var man skall leta för att hitta alla rapporterade fynd:( Men den “naturintresserade” sittande regeringen avsätter väl knappast några pengar till så “ointressanta och oviktiga” projekt.

Hittade även denna häromdagen inget ovanligt men inget man springer på varje dag eller?
Gul albuckla, Taphrina Sadebeckii.

0

Irene A

24 mar 2012 kl. 14:15

En gemensam söksida för de svenska herbarierna är i alla fall på gång. Jag vet inte hur mycket som finns kvar att lägga in, men tanken är åtminstone att allt ska gå att hitta där så småningom. Ambitionsnivån är i alla fall hög, bl.a. ska kollekterna även fotograferas och koordinatsättas i de fall det är möjligt.
Än så länge finns inget registrerat från Göteborg eller Stockholm i den gemensamma databasen.

http://www.herbarium-ume.se/virtuella_herbariet/standard_search.html

Artdatabanken ger anslag till herbarierna för detta arbete. Pengarna används till extra tjänster på herbarierna, men det finns mycket att göra där, och dataläggning av svampar har nog inte högsta prioritet. Tänk bara hur mycket insekter det finns…

0

"JAS" Helsingborg

24 mar 2012 kl. 14:39

Jo jag såg något om detta på TV faktiskt och de saknade pengar verkade det som. Insekterna vill jag inte bara tänka på de är alldeles för många;)
Tack för länken.

0

Irene A

24 mar 2012 kl. 15:04

De samlingar som ännu inte deltar i det virtuella herbariet, har egna söksidor -
Göteborg:
http://www2.dpes.gu.se/basHerbGB.html
och Stockholm:
http://andor.nrm.se/fmi/xsl/kryptos/kbo/publFindspecies.xsl?-view&-db=kbo_svampregister&-token.languagecode=sv-SE

0

Gula

24 mar 2012 kl. 16:02

Det var en vacker liten sol! :-)
Grattis till fyndet Jas!

0

"JAS" Helsingborg

25 mar 2012 kl. 18:03

Tack för hjälpen alla och tack för att du gillar “solen” Gula den gjorde jag oxå:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone