Din slemsvamp går inte att säga mer om än att utan mikroskopering går det inte om det ens går då då dessa fruktkroppar är gamla minst sedan i höstas, skulle kunna vara någon Physarum om man nu skall gissa på något som är i stort sett är omöjligt. Dina små saker i samma serie får mig att tänka på början av Gullpigg men det kan ju vara början på mycket. Det där blev du inte så mycket klokare av antar jag men det är vad jag kommer på :)
Hans. Rökpipsvamp finns faktiskt på flera ställen i området, men art 2 är inget konidiestadium till den. Bilden är dålig men det är garanterat en myxomycet. Fruktkropparna är intakta och fulla med svart spormassa. JAS är det vanligt att slemsvampar bildas på hösten, övervintrar, och sedan sprider sporerna på våren?
Tack Tony. Ja det är glest sittande peritheciemynningar. Jag vet inte om den är bestämningsbar, kanske ska försöka någon gång ....
Irene. Jag tror inte det är kåda, snarare början på någon svamp.
Tack för alla svar!
Myxomyceter börjar när snösmältningen går igång, de tidigaste utvecklas och lever i eller under snösmältningskanten, en liten förutsättning brukar vara att det bör ha varit snö i minst tre månader!Sedan fortsätter de olika arterna tills vintern tar vid och de som inte hinner mogna på hösten kan i vissa fall övervintra och sprida sina sporer på våren. Men oftast så är det nog så att de som sprider sporerna “direkt” på våren kan vara sådana som mognade på hösten och sedan frös, tinar upp och sprider sporer. Nu är det nog så att de flesta som har övervintrat och inte hunnit mogna angrips av mögel eller andra parasiter och de får nog betraktas som döda. Myxomyceterna kan gå in i vilostadier men det brukar ske i myxamöba eller plasmodium stadiet.
Det finns lite att läsa om dem på min hemsida
Intressanta varelser är det i vilket fall som helst:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.