0 436 visningar

8 svar

Fler frågor

Karin W

25 mar 2012 kl. 21:58

Art 1: En nästing eller något liknande som växte på död lövved. Jag tycker inte det känns som varken slätnästing eller aspnästing. Fast jag kan ju ha fel. Tacksam för hjälp.

0

Karin W

25 mar 2012 kl. 22:03

Art 2: En slemsvamp som jag tycker jag känner igen, men inte hittar något bra namn på. Den växte på en granlåga.

Art 3: På en torraka av barrträd. Jag har ingen som helst aning om vad detta kan vara. Liten ca 0,5 mm hög.

0

"JAS" Helsingborg

25 mar 2012 kl. 22:58

Din slemsvamp går inte att säga mer om än att utan mikroskopering går det inte om det ens går då då dessa fruktkroppar är gamla minst sedan i höstas, skulle kunna vara någon Physarum om man nu skall gissa på något som är i stort sett är omöjligt. Dina små saker i samma serie får mig att tänka på början av Gullpigg men det kan ju vara början på mycket. Det där blev du inte så mycket klokare av antar jag men det är vad jag kommer på :)

0

Karin W

25 mar 2012 kl. 23:04

Tack JAS. Tänkte inte på att de kunde vara från i höstas.

0

Hans v E

26 mar 2012 kl. 11:20

Bild nr 2 får mig att tänka på konidiestadiet till rökpipsvamp, Conoplea globosa, som går på hassel. Kolla på marken om du ser någon skål.

0

Tony S

26 mar 2012 kl. 12:25

Den första är nog ändå någon typ av nästing som du säger, kanske asp- eller lönnästing. För det är väl glest sittande peritheciemynningar man ser. Det bruna luddet skulle kunna vara en anamorph.

0

Irene A

26 mar 2012 kl. 12:51

Sista bilden - har ingen aning om det där gryniga, men de bruna sakerna där tycker jag ser ut som små droppar av kåda..

0

Karin W

26 mar 2012 kl. 22:17

Hans. Rökpipsvamp finns faktiskt på flera ställen i området, men art 2 är inget konidiestadium till den. Bilden är dålig men det är garanterat en myxomycet. Fruktkropparna är intakta och fulla med svart spormassa. JAS är det vanligt att slemsvampar bildas på hösten, övervintrar, och sedan sprider sporerna på våren?

Tack Tony. Ja det är glest sittande peritheciemynningar. Jag vet inte om den är bestämningsbar, kanske ska försöka någon gång ....

Irene. Jag tror inte det är kåda, snarare början på någon svamp.

Tack för alla svar!

0

"JAS" Helsingborg

26 mar 2012 kl. 23:29

Myxomyceter börjar när snösmältningen går igång, de tidigaste utvecklas och lever i eller under snösmältningskanten, en liten förutsättning brukar vara att det bör ha varit snö i minst tre månader!Sedan fortsätter de olika arterna tills vintern tar vid och de som inte hinner mogna på hösten kan i vissa fall övervintra och sprida sina sporer på våren. Men oftast så är det nog så att de som sprider sporerna “direkt” på våren kan vara sådana som mognade på hösten och sedan frös, tinar upp och sprider sporer. Nu är det nog så att de flesta som har övervintrat och inte hunnit mogna angrips av mögel eller andra parasiter och de får nog betraktas som döda. Myxomyceterna kan gå in i vilostadier men det brukar ske i myxamöba eller plasmodium stadiet.

Det finns lite att läsa om dem på min hemsida

http://skogensrst.vpsite.se/.

Intressanta varelser är det i vilket fall som helst:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone