0 681 visningar

21 svar

Ute i hagen

Anders Silferstierna

10 sep 2006 kl. 21:24

Hej!

Gick igenom en fårhage när jag var ute med mina hundar och såg ett fåtal av denna svamp som jag tänkte att ni kunde hjälpa mig att artbestämma för jag har ännu inte hittat den i några utav mina svampböcker… Tog en bild med digitalkameran som jag bifogar..

Mvh Anders

0

Hans v E

11 sep 2006 kl. 09:53

En brokskivling

0

unknow

11 sep 2006 kl. 13:20

haha tycker detta ser ut som “toppisar” (Toppslätsskivling) kolla på flashabck.se på  Hallucinogener forumet ;) hehe

0

Hans v E

11 sep 2006 kl. 16:07

Ser inte alls ut som toppsläting om man kan lite svamp.

0

kobran

11 sep 2006 kl. 16:19

Brokskivling fanns inte i databasen, men Hans brukar veta vad han talar om så brokskivling håller jag för troligt.

0

Svampnörden

11 sep 2006 kl. 18:10

Anders: Det finns så många andra forum för den här typen av frågor.
Vänd dig till dem istället!

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 18:12

Tveksamt om det finns bättre forum för att identifiera svampfynd.
Vad är det för fel på Hans förslag?

0

Svampnörden

11 sep 2006 kl. 18:21

Bo lita på mig! För den här typen av frågor så finns det ställen. Oh yes.

0

Lill

11 sep 2006 kl. 18:51

Ursäkta mej, men vad var det med frågan som inte passade in här??

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 18:53

Det var nog inte frågan utan snarare svarsalternativ som någon reagerade på.

Jag ser att det finns ett svar från en kunnig person och att alternativet därför är mindre troligt.
Finns det fler förslag?

0

Johan

11 sep 2006 kl. 19:41

Det ÄR en toppslätskivling, inget snack om saken.
Den är en den starkaste psykadeliska drog som kan hittas i Sverige.
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/toppslatskivling.html

0

hanzzon

11 sep 2006 kl. 19:49

Anders!
har du fått klartecken från
hemsidan ifråga, att lägga ut bilden här på svampguiden!?

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 19:51

Är inte 100% säker på vad det är, och dessutom brukar Hans v E vara en kunnig skribent på detta forum.
Vore kul att se vad Michael, Irene eller Franco tycker oxå.

Den är ju i alla fall inte det minsta lik en spindelskivling som den tydligen förväxlas med, men det är ju å andra sidan inte trattkantarellen heller?

0

Copyright?

IreneA

11 sep 2006 kl. 21:46

Visst kan jag säga vad det är, Johan avslöjade ju dessutom källan till bilden.

0

Lill

11 sep 2006 kl. 21:52

Han sitter alltså bara och luras de f.n. Han har kopierat bilden!!!
Snacka om fräck!!!!!!

0

Bluffmakare

IreneA

11 sep 2006 kl. 21:56

Ja, jag tyckte väl att bilden var alldeles för bra för att passa ihop med frågan.

0

Bluffmakare

Lill

11 sep 2006 kl. 21:59

Ja ja nu vet man ju att man inte behöver ta honnom seriöst mer, men han kan ju förståss bara byta signatur och fortsätta luras.

0

Silferstierna

IreneA

11 sep 2006 kl. 22:01

- påminner lite vagt om någon Svea…

0

Birgitta D

11 sep 2006 kl. 22:25

Eller så kanske Svea har någon adlig bror.Eller ingift svåger.

0

vad vet jag..

11 sep 2006 kl. 23:13

Eller så var det bara ett psykologiskt expriment för att höra en svampkonsulents åsikter om svampen i fråga?

0

kobran

12 sep 2006 kl. 10:57

Jag tror det är en bråkskivling - Obscura Concubinus Rabiatus - det är inte ofta en så liten svamp utlöser så stort rabalder!

0

Hans v E

13 sep 2006 kl. 10:58

Jag såg fel. Precis som en gång för länge sen i Sparreholms ekhagar. Men då var det tvärtom. Kommer du ihåg det Micke?!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone