0 594 visningar

10 svar

Murklor

MickeR

26 mar 2012 kl. 18:51

Hej.
Jag är nybörjare på murklor, men rätt sugen på att lära mig mer.
Jag vet att dom kommer tidig vår, men hur tidig?
Och var bör man söka dessa läckerheter?
Jo, jag vet att man ska handskas mycket försiktigt med murklor.

0

Irene A

26 mar 2012 kl. 22:20

Man bukar säga att stenmurklorna går att hitta när björkarna har “musöron”, och jag tycker att det stämmer skapligt. När det är, beror förstås på var i landet du befinner dig. Toppmurklorna får man vanligtvis vänta på några veckor extra.

0

Bo E

27 mar 2012 kl. 12:30

i mitten av april hoppas jag det finns nånting att spana efter

då planerar vi nämligen en svamputflykt med sikte på murklor nära Örebro

0

Kjellin :)

27 mar 2012 kl. 21:02

Beroende på regn och värme i April så spana på trasiga stigar i morgonsol läge. Har hittat mängder av stenmurkla i mitten av juni på Värmdö bla. Toppmurkla från slutet av maj beroende på vädret, blandskog med inslag av lind, eller bränd mark på gamla tomter, Mälardalen i mitt fall. Kan finnas i sanslösa stim om man har tur, typ, one time a life! ;-)

0

per dunhoff

28 mar 2012 kl. 01:51

helt riktigt ! fann ca 20 kg på brænd mark i aalborg 1999., så væxte den marken igen med sly och inga fler toppmurklor sedan dess. så once in a life time stæmmer bra !

0

Lena M

28 mar 2012 kl. 08:19

Håller med om bränd mark för toppmurklor men jag har även hittat mycket efter skogsvägar där det legat timmer ( barrträd )
F.r.o.m mitten av maj och ca en månad framåt kan man ha turen att hitta dem, men de verkar bara komma två, tre år på samma ställe.
Nu väntar jag med spänning hur årets skörd skall bli.

0

28 mar 2012 kl. 18:10

Ja det är märkligt med toppmurklorna, jag har hittat Toppmurkla, Rund toppmurkla, Blek rund toppmurkla, Vinlad klockmurkla på en och samma gammal infart på en gammal ödelagd tomt vid Gömmaren i Huddinge. Jag har sedan dess besökt denna lokal varje år, nada!

Denna märkliga variant av murkla hittar jag varje år på en gammal kulturmark med blandskog.

0

Ante

31 mar 2012 kl. 17:46

Är Kjellins bild en biskopsmössa?

0

Lena M

6 apr 2012 kl. 20:08

Såg de första pyttesmå idag, Torsåker, Gästrikland.

stenmurkla

0

7 apr 2012 kl. 08:36

Biskopsmössan finns i många olika varianter, denna är ganska läcker, lite skruvad form.

0

Birgitta D

9 apr 2012 kl. 09:38

Långfredagen fick vi 2.5 dm snö som fortfdarande ligger kvar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone