0 594 visningar

10 svar

Murklor

MickeR

26 mar 2012 kl. 18:51

Hej.
Jag är nybörjare på murklor, men rätt sugen på att lära mig mer.
Jag vet att dom kommer tidig vår, men hur tidig?
Och var bör man söka dessa läckerheter?
Jo, jag vet att man ska handskas mycket försiktigt med murklor.

0

Irene A

26 mar 2012 kl. 22:20

Man bukar säga att stenmurklorna går att hitta när björkarna har “musöron”, och jag tycker att det stämmer skapligt. När det är, beror förstås på var i landet du befinner dig. Toppmurklorna får man vanligtvis vänta på några veckor extra.

0

Bo E

27 mar 2012 kl. 12:30

i mitten av april hoppas jag det finns nånting att spana efter

då planerar vi nämligen en svamputflykt med sikte på murklor nära Örebro

0

Kjellin :)

27 mar 2012 kl. 21:02

Beroende på regn och värme i April så spana på trasiga stigar i morgonsol läge. Har hittat mängder av stenmurkla i mitten av juni på Värmdö bla. Toppmurkla från slutet av maj beroende på vädret, blandskog med inslag av lind, eller bränd mark på gamla tomter, Mälardalen i mitt fall. Kan finnas i sanslösa stim om man har tur, typ, one time a life! ;-)

0

per dunhoff

28 mar 2012 kl. 01:51

helt riktigt ! fann ca 20 kg på brænd mark i aalborg 1999., så væxte den marken igen med sly och inga fler toppmurklor sedan dess. så once in a life time stæmmer bra !

0

Lena M

28 mar 2012 kl. 08:19

Håller med om bränd mark för toppmurklor men jag har även hittat mycket efter skogsvägar där det legat timmer ( barrträd )
F.r.o.m mitten av maj och ca en månad framåt kan man ha turen att hitta dem, men de verkar bara komma två, tre år på samma ställe.
Nu väntar jag med spänning hur årets skörd skall bli.

0

28 mar 2012 kl. 18:10

Ja det är märkligt med toppmurklorna, jag har hittat Toppmurkla, Rund toppmurkla, Blek rund toppmurkla, Vinlad klockmurkla på en och samma gammal infart på en gammal ödelagd tomt vid Gömmaren i Huddinge. Jag har sedan dess besökt denna lokal varje år, nada!