Beroende på regn och värme i April så spana på trasiga stigar i morgonsol läge. Har hittat mängder av stenmurkla i mitten av juni på Värmdö bla. Toppmurkla från slutet av maj beroende på vädret, blandskog med inslag av lind, eller bränd mark på gamla tomter, Mälardalen i mitt fall. Kan finnas i sanslösa stim om man har tur, typ, one time a life! ;-)
Håller med om bränd mark för toppmurklor men jag har även hittat mycket efter skogsvägar där det legat timmer ( barrträd )
F.r.o.m mitten av maj och ca en månad framåt kan man ha turen att hitta dem, men de verkar bara komma två, tre år på samma ställe.
Nu väntar jag med spänning hur årets skörd skall bli.
Ja det är märkligt med toppmurklorna, jag har hittat Toppmurkla, Rund toppmurkla, Blek rund toppmurkla, Vinlad klockmurkla på en och samma gammal infart på en gammal ödelagd tomt vid Gömmaren i Huddinge. Jag har sedan dess besökt denna lokal varje år, nada!
Denna märkliga variant av murkla hittar jag varje år på en gammal kulturmark med blandskog.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.