Jag plockade svamp för första gången i mitt liv förra året. Blev som förälskad i det. Jag var deprimerad men blev väldigt helad och rofylld av svampplockeriet.
Mycket ivrig att få starta igen.
När brukar man kunna gå ut och leta ätlig svamp?
Ursäkta om det är en dum fråga.
Natur och trädgårdsarbete är väldigt bra inte bara för trasiga själar utan även för hela som inte vill gå sönder!;)
Var bor du Nina? Det har ju lite med att göra när de första mat svamparna tittar fram men de första stenmurklorna är redan rapporterade så det börjar röra på sig i markerna. MEN om man är eller blir svampintresserad så finns det mycket annat att leta efter som oxå kan vara av intresse men då lutar det åt att man har blivit “svamnörd” vilket i och för sig är eller kan vara en rolig “titel”
Kolla här får du se
såhär kan det gå och jag har bara hållit på med detta i några år:)
Haha! Ja, så pass har jag inte blivit än.
Tack snälla för svar!
Jag bor i Stockholm.
Är stenmurklan god?
Vilken ätlig svamp lär poppa upp härnäst och när?
Sedan undrar jag om det är lätt att se skillnad på Karl-Johan svamp och gallsopp. Vågar inte plocka pga osäkerheten.
Jag undrar vilka svampar som är riktigt goda. Inte bara ätliga eller vanlig smak utan vilka som smakar riktigt speciellt.
Älskar t.ex karl-johan och svart trumpet och är ute efter att lära mig mer om svampar som är åt det hållet.
Riskor och taggsvamp är alltså inte riktigt vad jag är ute efter.
Sedan är ju smaken som baken men ni fattar vad jag menar tror jag.
Hej Nina !
Ja om du visste vad det är kul att vara ute och spana :).
Toppmurklan behöver inte kokas av och kommer i mitten, slutet av maj.Sen har vi vårmusseronen men den kanske du skall skippa eftersom du är nybörjare.
Karljohan och gallsoppen ja, den senare har rosa porlager och den bör du undvika.
Rödgul trumpet är också en god svamp, kommer på hösten och växer på kärrkanter eller lite fuktig mark.Blek taggsvamp, fårticka är lätta att känna igen.
Gå in på matsvampar längst upp i menyn , till vä. så kan du få info om matsvampar. Lycka till !
Nina, det är som du säger svårt att presisera smak, du måste nog avgöra själv.
Själv tycker jag b.l.a om karljohan, stolt fjällskivling och champinjoner, de har en nötliknande smak.
Kanske har du någon kunnig person som du kan få följa med och köp en bra, tydlig nybörjarbok.
Micahel Krikorov, grundaren av svampguiden har gett ut en liksom ” stjärnan ” Klaes Jaderfeldt och det finns flera att välja på.
Ang. porlagret på gallsoppen så är det först vitt för att sedan dra åt det rosa hållet.
Det är bara att träna och fråga på, så har nog de flesta av oss börjat.
Har du kamera så kan du sedan lägga ut bilder och fråga här på forumet om dina fynd. ta då bild på hatten, undersidan och berätta var den växte, lövskog, barrskog e.t.c
Kungschampinjon och snöbollschampinjon har smak och doft åt mandelhållet, om du gillar “nötiga” smaker
Karl-Johan blir godast om man skivar den tunt och torkar tycker jag
Även andra ätliga soppar som sandsopp och strävsopparna tjänar på att torkas tycker jag.
En eller flera bra svampböcker är bra att studera både för nybörjare och fortsättare
och numera finns ju svampguiden som ett ypperligt forum att ställa frågor
men vad gäller smaken är den ju högst personlig och olika svampar passar i olika sammanhang tycker jag
svamp är ju oftast inte huvudfödan utan serveras som tillbehör o då kan det va så att man får olika favoriter
t ex gillar jag kantareller och trumpetsvampar bäst till vilt- o nötkötträtter medan vårmusseroner och blek taggsvamp är perfekta till kyckling, champinjoner och mandelriskor är bäst till fiskrätter
men det är förstås vad jag tycker…favoriter till
Jag förstår vad du menar Nina. Om man vänder uppochner på de olika svamparterna så upptäcker man att de inte ser likadana ut under. Soparna har vad man kallar porlager, ser ut som en finporig tvättsvamp, detta tar man oftast bort på sopparna om de inte är små och porlagret fast och hårt då använder man det oxå. Jag rekommenderar dig att köpa en svampbok av sent datum. i stockholmstrakten finns det väl oxå en del svampkurser och föreningar som du kan ansluta dig till. lycka till i svampskogen.
OCH inte att förglömma, fortsätt att använda “svampguiden” så lär du dig mycket.
Härligt att se hur “pepprad” Du blir med goda råd.
Här kommer ett till.
Om Du misstänker/tror/är rädd för/ att Du plockat en Gallsopp istället för Karl-Johan så smaka en liten bit.
Skillnaden är stor. Gallsoppen smakar pyton och bränner i munnen.
Detta förutsatt att Du konstaterat att det är en sopp.
Det finns ABSOLUT INGENTING som är så bra för själen som en dag i skogen. Tom en tråkig ostsmörgås och ett termoskaffe smakar himmelskt när man trött sätter sig på en stubbe.
Hej Nina, om du inte tar steget fullt ut till en svampklubb så kan du hänga med mig på svamptur någon gång.Tant Boman har plockat svamp sedan barndom och kan en del, dock ingen expert på latiska namn och sådant.Svamp ger ro, god mat och motion för mig.
Plockar många olika arter, i olika sorters skog.
Smak och doft är så olika på oss, jag gillar en sort nån annan tycker är blaha blaha.
Rekommenderar starkt en kontakt med närmaste svampklubb för alla nybörjare. Det ger säkerhet och säker ska man vara på den svamp man plockar för att äta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.