0 735 visningar

14 svar

Svart trumpet

CA Eriksson

1 apr 2012 kl. 09:14

Söker info om utbredning av svart trumpetsvamp i trakterna av Norberg, norra Västmanland. Nån som vet? Ont om ek där, men bitvismkt hassel och kalkrik mark.

0

Lena M

1 apr 2012 kl. 09:37

Hur det är i dina trakter vet jag inte för jag bor i Gästrikland och här växer de i barrskog.
Jag ser den oftas i och bredvid gamla spår efter skogsmaskiner men även i ren vitmossa i bergig terräng.
Vi har ett litet område med hassel men där har jag aldrig sett några och ekar växer inte här.Så den verkar inte så kinkig på växtplats :) .

0

siv n

1 apr 2012 kl. 11:34

Jag bor i Medelpad Sudsvall här finns svart trumpetsvampen som hos Lena M i barrskog mest gran och lite björk.
siv n

0

"JAS" Helsingborg

1 apr 2012 kl. 12:01

Jag har hittat dem i nästan alla skogar utom i ek och hassellundar!?

0

per dunhoff

1 apr 2012 kl. 22:56

i danmnark finns den bara tillsammans med bok i kustnæra skogar på væstkusten av jylland. aldrig i annan skog.

0

Boman

2 apr 2012 kl. 09:34

Lite norr om oss då. Men jag hittar den både i soliga skogs slänter mot söder och i skuggig barrskog. Mest i kanten på ledningsgator dock, just i skogskanten, i ris och mossa.
Lycka till i jakten! Säsongen börjar ju snart(optimistiskt sett)

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2012 kl. 10:00

Jag kom på att jag en gång fick tips av en svampplockare från Värmland att jag skulle hålla koll på och kika i gamla traktor/skogsmaskinsspår, i skogen alltså och efter svarttrumpet =)

0

per dunhoff

2 apr 2012 kl. 12:03

intresant hur sort trumpet eller trumepetto de la morte vokser i forsellige lænder. hær i jylland ær det i helt orørd bokskog, gærna på kanten av branta bæckraviner som vi finner de flesta. jas, vad tror du om møjligheten att finna stenmurkla nu i jylland. har 2 lokaliteter før den som jag funnit i danske svamplokaliteter och fuglognatur.

0

Bo E

2 apr 2012 kl. 12:33

svart trumpet har jag hittat här i örebrotrakten mest i betesmarker med hassel och ek, ofta ganska stenigt och gärna med närhet till äldre markförändringar

även i glesare barrskog med större träd, blåbärsris eller i kanten av gräsbevuxna gamla traktorvägar

0

buffy

10 apr 2012 kl. 11:10

Man ska titta där det växer blåsippor på våren fick jag höra på Fredriksdals svampdagar på en föreläsning.

0

Kjellin :)

10 apr 2012 kl. 22:11

Hitta flera gånger ST på gammal betesmark med inslag av En och ung Björk, samt vid höga ormbunkar och gran.

0

"JAS" Helsingborg

11 apr 2012 kl. 11:14

Med andra ord så växer Svart trumpetsvamp i de flesta biotoper, hagar, lövskog och mossiga barrskogar och jordar med eller utan kalk. Det är bara att hålla ögonen öppna för den är inte lätt att upptäcka, man måste få trumpetögon:)

0

11 apr 2012 kl. 14:22

Med andra ord, hittar man inte Svart Trumpetsvamp så har man inga Trumpetögon…

0

"JAS" Helsingborg

11 apr 2012 kl. 22:25

Nja trumpetögon är det ingen som har fören man hittat de första ex:n det är då det liksom tutar till och man hittar dem lite här och där, ju oftare man hittar dem ju lättare är det att koppla in rätt ögon, det här gäller ju många välkamouflerade arter som trattisar tex. :)

0

13 apr 2012 kl. 18:23

På växtplatsen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone