Jag hittade rikligt med gul fingersvamp, men vet att den kan vara lite lurig eftersom att det finns så många snarlika sorter…Hur som helst smakade jag på en bit för att jag har hört att om den inte är ätlig så smakar den besk, vilket dessa exemplar inte gjorde! Nu har jag stekt ca en matsked svamp o den smakar delikat måsta jag säga. Men det jag undar är hur mkt måste man äta o hur länge bör man vänta innan man får en evtuell rekation om svampen visar sig vara giftig?
Hej!
Det finns en kille som heter Lennart Söderberg som vill ha insamlat material från olika ställen i Sverige.Han forskar inte om huruvida de är ätliga eller ej.Lömsk fingersvamp står att den kan orsaka illamående.
Problemet med fingersvamparna är att det finns många gula sorter.
Sporerna är väldigt lika varandra från olika sorter.
Sedan har fingersvanpen en färg när de kommer och sedan när den växer ändrar de färg, för att slutligen bli beige innan den multnar bort.
Därför bör man beskriva den redan som liten och gärna fotografera.
Jag är väldigt intresserad av släktet ramaria som det heter, inte ur matsynpunkt, utan mer vetenskapligt.
Svamparna står ganska länge och man kan studera dem under en längre tid, och ibland kommer det nya fruktkroppar.
Där jag bor finns det mycket grönsten i marken, hassel, blåsippor
det är oftast på “rikare” mark man hittar många fingersvampar på, även sällsynta taggsvampar
växer inom området.
Jag skulle inte äta någon utan syudera dem istället.
De är så Vackra!
Bra och bra ...
Jag har slutat plocka fingersvamp för många år sedan. Den giftiga är svår att skilja från de ätliga (och inte särskilt goda). Läs mer här: http://svampguiden.com/art/visa/Ramaria_formosa
Att svampar är milda i smaken betyder inte att dom är giftfria. Avsmakningsmetoden gäller ENDAST kremlor och handlar inte om giftighet. Läs mer här http://svampguiden.com/kremlor.asp
Jag måste verkligen hålla med dig Elisabeth om att de är vackra, och att de förekom i såna mängder gjorde att de såg väldigt läckert ut!! Jag hittade dessa i en liten glenta mitt inne i djupaste skogen runt Flaten i Sthlm. Just där de växte var det blandad lövskog men runt omkring tät blandskog med övervägande barrträd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.