Efter många års letande i SV- Skåne så i går slank jag in straxt nord-väst om Hässleholm på väg till Puggehattens styrelsemöte och där i en liten skogsdunge hittade jag äntligen.
Aspskål, Encoelia fascicularis. Sweden, Skåne, Hässleholm, Rävstorp. 2012-04-04
Fina bilder som vanligt! O väldigt rara fynd…
Skulle nog inte känna igen aspskål om det finns andra skålsvampar eller krös på asp
men plommontickan var ju enastående… den kan man nog inte missta sig på om den ser ut som den sista närbilden!!!
GLAD PÅSK!
nere hos er blir det väl ändå ingen bestående snö skulle jag tro…
hoppas även för egen del på fina påskdagar, för nu länhtar man ut i skogarna….men långfredagen blir nog lång och trist innesittardag verkar det som…
vad glad man blir när man hittar något man letat efter länge.
just den arten har jag väl sett så mycket att jag är blase, mycket vanlig i Södertäljetrakten, men nu när jag tänker efter så har jag nog inte sett den i Vingåkerstrakten de 2 vårar som jag bott här
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.