0 308 visningar

3 svar

Ny för mig

"JAS" Helsingborg

6 apr 2012 kl. 14:54

är Merismodes connivens, Sweden, Skåne, Hässleholm, Rävstorp.  2012-04-04. Troligen hopblandad med det vanliga Argusögat men när jag hittade dem i onsdags så slog det mig direkt att de hade ovanligt långa “fötter” så JAG kallar den för(långfotad argusöga) Tyvärr gick det inte att hitta de kännetecken som behövs för mikroskopering MEN fötternas karaktär går inte att ta miste på när men ser den och läser om den. Om man kollar noga på bilderna så ser man några enstaka ex där man ser dess långa fot.

0

Tony S

6 apr 2012 kl. 17:01

Där ser man, jag tolkade ju den som argusöga, men hade inte en aning om att det fanns en dubbelgångare.
Mikroskopiskt ska den vara identisk med argusöga. Det verkar mest vara fotlängden som skiljer dem åt. Men tydligen kan den ibland ha flera skålar per fot, vilket inte det vanliga argusögat ska ha.
Funga Nordica anger att den kanske ska behandlas som en varietet av argusöga. Får se hur det blir med det.

0

"JAS" Helsingborg

6 apr 2012 kl. 19:26

Jo det var vad Sven-Åke och jag oxå kom fram till, annorlunda är den i alla fall i sitt växtsätt med de långa fötterna, får väl kolla om jag hittar fler skålar på någon fot:)
Ses i morgon.

0

klas jaederfeldt

6 apr 2012 kl. 21:35

har bara sett argusöga en gång, men om det blir fler så skall jag hålla ögonen öppna

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone