Jag har tittat igenom några av mina svampböcker som har några år på nacken. I två av de mer spridda, “Svampar i Naturen, Kulturen, Köket” (Olle Persson mfl.) och “Nya Svampboken” (Holmberg och Marklund), finns beskrivet att goliatmusseronen är samma art som matsutake i Japan.
Båda dessa utgåvor är från 1999. I senare utgåvor av dessa båda böcker så finns samma text kvar. Så åtminstone sedan 1999 har det i en del svenska svampböcker angivits att svensk goliatmusseron är samma art som matsutake i Japan.
Här råder det inte olika uppfattningar längre, men det gjorde det fram till mitten av 80-talet. Då trodde man att våra fåtaliga fynd av goliatmusseron var samma oätliga (!) art som växte söderut i Europa (Tricholoma caligatum). De stora populationerna som vi vet om i Norrland idag, var inte ens kända då.
Enlig den japanska boken “FUNGI OF JAPAN” heter den japanska musseron Tricoloma matsutake medan den som vi hittar i Sverige heter Tricoloma nauseosum.I Japan finns också Tricoloma bakamatsutake och Tricoloma robustum. Alla påminner om varandra och alla är ätlig men den som japanerna skattar högst är Matsutake.
Jag har endast smakat på våran goliatmusseron.
År 2000 skrev Sven Gunnar Ryman med flera en artikel vilken ledde fram till att den svenska goliatmusseronen nu heter Tricholoma matsutake. Tidigare hade Tricholoma matsutake och Tricholoma nauseosum ansetts som synonyma namn på samma art. Se vidare länk:
I Nya svampboken från år 2002 har hänsyn tagits till detta och goliatmusseronen har där fått det riktiga latinska namnet Tricholoma matsutake. Även i senare utgåvor av samma bok används Tricholoma matsutake som det latinska namnet för goliatmusseron.
Se även det senaste numret (nr 3/06) av Svensk mykologisk tidskrift för vidare upplysningar om det namnbyte som skett vad gäller latinskt namn för goliatmusseron.
Kan kompletera.Taxonomerna är ganska eniga att det är fråga om 2 olika arter.Också mykologer som har varit i Japan tror det.Arterna skjls i från varandra genom att de ska finnas minst 2 icke gemensamma mikro-eller makro karakterer, dock räknas inte biotopen.Det finns 2 grupper mykologer i världen, dom som vill ha många arter och dom som tycker att många aktuella arter är bara variationer inom samma art.
Titta gärna i denna länk så får du veta om upphovet till det namnbyte som skett vad gäller latinskt namn på goliatmusseron.
DNA-analyser är i dagsläget det säkraste sättet att bestämma arttillhörighet. Resultatet av denna studie har senare bekräftats av japanska DNA-analyser, dessa artiklar går att finna på nätet.
http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/mycorrhiza/kantarellfiler/texter/dna.html
http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/mycorrhiza/kantarellfiler/texter/dna.html
Flera oberoende DNA-analyser har utfört och samtliga visar att den svenska goliatmusseronen är samma art som japansk matsutake. Därav har namnet Tricholma matsutake antagits som det korrekta namnet för goliatmusseron.
Just därför har goliatmusseronen fått namnet Tricholoma matsutake i svenska svampböcker som kommit ut under senare år.
Menar du att allr ovanstående skulle vara felaktigt?
Franco: Titta i vilken svensk svampbok som helst som kommit ut under de senaste tre åren. Hittar du goliatmusseron i någon av dessa så står den under namnet Tricholoma matsutake.
Även i Skogsstyrelsens bok “Signalarter” står goliatmusseroen bokförd under namnte Tricholoma matsutake.
Skulle samtliga dessa författare fått förstått allting fel?
Jag ville inte skapa en debatt, jag svarade på en fråga, till mig.
Jag ville absolut inte skapa en Pluton kris.Ulrika, jag äger mera en 300 böcker om svampar(sista utkommen i Frankrike är på väg med posten), jag pratar 4 språk, har studerat svamparna i 40 år ock tycker att personliga angrepp är osmakliga och låga.
Om man ska lägga när tid och sen bli hånad slutar jag min medverkan.
Min målsättning var definitivt inte att såra, jag får be så mycket om ursäkt om du tog det så.
Men så vitt jag vet har vår svenska goliatmusseron bytt latinskt namn för några år sedan. Enligt min nya svampböcker så är det gällande namnet för svensk goliatmusseron nu Tricholoma matsutake. Och det anges att goliatmusseron är samma art som den “äkta” matsutake som finns i Japan.
Godtar gärna din ursäkt Ulrika.
Inte alla europeiska mykologer har accepterad att dom är samma art.
Jag har haft tillgång till färsk Matsutake (en japanska flugvärdinna väninna till mig tåg hit den)och kunnat jämföra med Goliathmusseron.
En tränad öga kunde se at de inte alls var lika, men jag har inte tillgång till en DNA undersökning.DNA kedja är oändlig lång, svampgurun F.Bellù menar att med DNA kan man bevisa släktskap, det beror på vilken bit av kedja man undersöker.Fältmykologena och laboratorie mykologerna är inte alltid överens.Denna fråga belyser i liten skala de diskussioner som pågor runt om i världen om svampar som växer på olika kontinenter, lite ense , lite oense och böckerna skrivs också av dom båda.Mykologi är en vetenskap som lever och utväcklas vidare varje år med nya rön och nya upptäckter.Många omkastningar kommer att ske i framtiden.
Om vi börjar tvivla på DNA-tekniken så finns det väl inga arter som är “säkra”. När det gäller goliatmusseron så har ju flera oberoende DNA-analyser visat att det handlar om samma art.
Ska vi basera vår kunskap på vilka förändringar som kan komma att ske i framtiden så blir det hopplöst svårt att vara artkännare.
Vi måste stödja vår kunskap på i dag bästa möjliga teknik för att avgöra frågor om arter. Den bästa tekniken för detta i dag är just DNA-analyser.
Taxonomiska studier är också bra men ger inte samma exakthet och tydlighet som DNA. De kan fungera bra som komplement till DNA-tester.
Jag vet att Illka Kytövuori redan 1988 skrev en artikel i tidningen Karstenia om att goliatmusseron och matsutake är samma art. Han byggde sitt resonemang främst på morfologi. Ilkka Kytövuori får väl sägas vara en auktoritet vad gäller morfologi hos musseroner.
Så i fallet goliatmusseron finns det både morfologiska och DNA-studier som säger att goliatmusseron ska heta Tricholom matsutake och inget annat.
Jag har aldrig hört talas om någon sentida vetenskaplig studie (sista 10-20 åren) som visar på att matsutake och goliatmusseron INTE är samma art.
Jag vore tacksam om Franco kunde tipsa mig om någon sådan artikel.
Alla har rätt att ha sina åsikter.
Jag behöver inte bevisa nåt.
jag kan säga att det är samma art, så är alla nöjda.Men igen har rätt att smälla andra på näsa i en Forum.
Speciellt de som är anonima.
Och alla experter är människor precis som jag, till och med I.Kytövuori.
Jag hoppas att ni slutar polemisera.Tack
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.