Har börjat plocka kremla iår, och är försiktig därför brukar jag smaka på de som jag plockat för att undervika de skarpa/öätliga /giftiga. Men nu finns det så många ute och orkar inte smakar på alla kremla.Min fråga är om de skarpa kremla blivit tllagada försvinner den skarpa smak då? I så fall kan man ju av misstag äta en del oätliga eller tom giftiga. Har skarpa smak finns kvar så är det bara kastar de. Finns någon erfaren person som kan svara den fråga? Tusen tack på förhand!
Först vill jag säga att jag inte hör till dem som propagerar för att provsmaka kremlor och äta alla som har mild smak!
Med tanke på att merparten av kremlorna är skarpa eller värdelösa som matsvampar, är det bättre att lära sig några bra arter eller grupper undan för undan, och bara använda smakprovet som en kontroll, så att den art man tror att man har hittat verkligen är mild.
Tack IreneA ! Jag kunde ha väntat några sekunde till. Du är så trevlig som alltid.Jag brukar plocka Gulkremla , Tegekremla , mandelkremla, de jag r ganska säker. Men det är Sillkremla och Vinkremla som har olika röd färg som är svårt. de är så många , svårt att låta bli. Har du någon bra tips ?
MVH!!
Om du redan är bekant med gulkremla och tegelkremla, är vinkremlan inte svår att lära sig, för den grånar på precis samma sätt, men har vinröd hatt istället, ibland med lite brun ton, särskilt mot mitten. Unga exemplar har en matt, fint vitpudrad yta.
När det gäller sillkremlor, kan du läsa den här tråden, det blir en del om sillkremlor längre ner.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=20790&fnr=1&sok=kremlor&Start=0&Offset=50&ipos=0
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.