0 784 visningar

6 svar

En liten skål

Lena M

9 apr 2012 kl. 09:46

på lövträdsgren som låg i vattensamling, men vad är det ? Höjd / bredd ca 6 mm, ljus, ojämn utsida och ngt. mörkare, slät insida. Förslag mottages !
Annars är det tomt på fynd, torrt i markerna men regn väntas i dagarna tre och förhoppningsvis sätter det fart på svamparna.

Liten skål

0

Tina Nordberg

9 apr 2012 kl. 10:49

Tror hellre på någon nästsvamp. En ensam gyttrad?

0

Jan A, Uppsala

9 apr 2012 kl. 12:40

Kan det kanske vara peridioler på rymmen som syns intill mamma?
Nästsvamp, Nidularia farcta - kanske.

0

Jan A, Uppsala

9 apr 2012 kl. 12:43

Oj då, såg inte ditt svar Tina! Min sedan 11 juli “tama”, också ogyttrade ser idag ut som på bilden.

0

Lena M

9 apr 2012 kl. 17:39

Tack Tina och Jan för info, det finns inte så mkt. att läsa om den i mina böcker. Inte så vanlig ?
Ja Jan det är nog peridioler, jag trodde det var frön från något hänge :).
Ser ingen rapp. i artoportalen ifrån Gästrikland ?

0

Jan A, Uppsala

10 apr 2012 kl. 07:43

Gyttrad blir nästsvampen först när en massa peridioler “slår rot” runt mammas kjol eller annat gemensamt utrymme.
Du får väl oxå tämja din pinne och kolla hur den utvecklas…

0

Lena M

13 apr 2012 kl. 19:37

Vad är de då här som finns på samm grenstump som de gyttrade nästsvamparna undrar jag ?

Bredvid gyttrad nästsvamp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone