0 942 visningar

9 svar

Stor Karljohan!

Andreas

10 sep 2006 kl. 22:18

Under dagens svamptur hittade vi en gigantisk Karl-Johan. Se bif. bild. Osannolikt nog var köttet fast och kompakt och endast hatten var lite angripen. En svamp som räckte till många mackor.

/Malin, Andreas och Frida

Lutad mot vinflaska

0

Lena Strömstad

10 sep 2006 kl. 22:24

Waaaooow.
Den var fantastisk!
Kul.

0

Marie1

10 sep 2006 kl. 22:28

Hm, den vita ytan lite t vänster på hatten, samt det vita rakt under på rörlagret får mig att reagera. Pga maxi-foten.
Vad säger V.SK (+ alla andra proffs) om denna?

0

Andreas

10 sep 2006 kl. 22:57

Hej Marie1,

Vad reagerar du över, är det något fel på svampen?

/Andreas

0

Beng Sandh

10 sep 2006 kl. 23:17

Var hittade du det kravmärkta ekologiska svampvinet?

Se upp med en sådan KJ, den ser ut att vara angripen av svampsnyltingen.

0

Svampsnylting.

Evus

10 sep 2006 kl. 23:46

Bengt, vad är det som tyder på att den kan vara angripen av svampsnyltingen?
Det ser lite konstig ut på hatten på vissa ställen, men foten ser väl okej ut?
Jag frågar för jag är helt novis, och det kunde vara bra att veta.

0

Snyltingen

AnnH

11 sep 2006 kl. 09:41

Den vita lätt upp/ihopdragna ytan till vänster undertill på svampen samt lite på hatten på samma ställe ser inte friskt ut. Kanske därav också den extra stora foten.

Fast svampar som har varit LITE angripna och fina i övrigt har jag skruti bort det synligt angripna och glatt ätit resten… Fel eller rätt, det vet jag inte.

0

Svampsnylting.

Franco Matli

11 sep 2006 kl. 10:13

Håller med Ben Sandh, din fina KJ är redan angripen av svampsnyltingen, på undersidan av hatte finns en vit fläck med en fördjupning, om du har bra luktsinne kan du känna att den inte luktar som den borde.Snyltningen påverka svampes tillväxt, får då en extra stor fot och en lite hatt.Eftersom många som har ätit KJ i år (i år finns extra många angripna KJ)har fått magproblem, skulle jag inte äta din KJ.

0

Anders

11 sep 2006 kl. 11:41

Den var helt klart mäktig…......

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 12:32

Ja, den var stor, men med konstiga proportioner.
Instämmer med Beng Sandh och andra som påpekat att det kan vara en snylting som deformerat den.
Däremot vet jag var du fått tag i vinet, det finns nämligen att inhandla på systemet och smakar förträffligt till stekt svamp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone