Under dagens svamptur hittade vi en gigantisk Karl-Johan. Se bif. bild. Osannolikt nog var köttet fast och kompakt och endast hatten var lite angripen. En svamp som räckte till många mackor.
/Malin, Andreas och Frida
Lutad mot vinflaska
Den vita lätt upp/ihopdragna ytan till vänster undertill på svampen samt lite på hatten på samma ställe ser inte friskt ut. Kanske därav också den extra stora foten.
Fast svampar som har varit LITE angripna och fina i övrigt har jag skruti bort det synligt angripna och glatt ätit resten… Fel eller rätt, det vet jag inte.
Håller med Ben Sandh, din fina KJ är redan angripen av svampsnyltingen, på undersidan av hatte finns en vit fläck med en fördjupning, om du har bra luktsinne kan du känna att den inte luktar som den borde.Snyltningen påverka svampes tillväxt, får då en extra stor fot och en lite hatt.Eftersom många som har ätit KJ i år (i år finns extra många angripna KJ)har fått magproblem, skulle jag inte äta din KJ.
Ja, den var stor, men med konstiga proportioner.
Instämmer med Beng Sandh och andra som påpekat att det kan vara en snylting som deformerat den.
Däremot vet jag var du fått tag i vinet, det finns nämligen att inhandla på systemet och smakar förträffligt till stekt svamp!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.