0 425 visningar

9 svar

Alltid lika glad :)

"JAS" Helsingborg

14 apr 2012 kl. 18:20

blir jag när jag har hittat nya (för mig) arter och det gäller väll oss alla kan jag tänka:)
jag blir extra glad när jag kan lägga ytterligare arter till min myxomycetsamling.
Serie 1.
Lepidoderma tigrinum. Sweden, Skåne, Åhus, Groppahålan 2011-11-05

0

Irene A

14 apr 2012 kl. 18:38

Vilken kul en! Fast mera leopard än tiger tycker jag :-)

0

Kjellin :)

14 apr 2012 kl. 18:43

De första ser ut som en atommolekyluppsätting från kemisalen och de sista minsvamparna var riktigt coola :-) Vi har haft snöstorm idag men nu är 17grader i solen så har man tur i morgon så är skogen snöfri i söderläge!

Grattis!

0

Kjellin :)

14 apr 2012 kl. 18:45

det

0

Kerstin Palovaara

14 apr 2012 kl. 18:49

Hur samlar man sådant??? Enbart foto eller??

0

"JAS" Helsingborg

14 apr 2012 kl. 20:31

Vill man som Kerstin veta lite mer om dessa varelser och hur man går tillväga så, gå in på min hemsida http://skogensrst.vpsite.se/
så får man veta lite mer:)
Andra ny arten för mig, först antog att det var någon Mucilago crustacea, Jordspott eller kanske någon Fuligo septica, Trollsmör men icke sa Nicke. Som alla varelser på vår jord så är det inte alltid så lätt att bara generalisera utan man måste ta på sig ordentligt om fötterna innan man säger att man är säker. Arten är en Diderma spumarioides.

0

Tony S

14 apr 2012 kl. 22:09

Kul fynd Janne.

Undrar om dessa också är Diderma spumarioides?
Hittade dem ifjol på en lokal för jordstjärnor och stjälkröksvamp, typ relativt kalkrik sandig torräng.
Samlade dem först, men tror de åkte ut så småningom, när det mest blev smul av det.
Kan visa platsen vid tillfälle.

0

"JAS" Helsingborg

15 apr 2012 kl. 10:32

Hej Tony!
Det ser ut som D. Spumarioides. Vi har nog samma lokal känns det som, mina fynd är från, Sweden, Skåne, Maglahem, Kumlan.Där fanns de i mängder, slutade räkna när jag var uppe i lite över hundra:)

0

Tony S

15 apr 2012 kl. 12:04

Det är samma biotoptyp, så arten kanske bara hittas i den miljön? Mina hittades 4-5 km åt SV från Kumlan räknat. Brösarps norra backar, väster om Verkaån vid Glimmeboda. Fanns ganska gott om den på några kvadratmeter, men inte de mängder som du hade.

0

"JAS" Helsingborg

15 apr 2012 kl. 17:02

Den föredrar kalkrika områden men den förekommer även på andra marker men blir då lite annorlunda, tunnare i sin uppbyggnad?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone