blir jag när jag har hittat nya (för mig) arter och det gäller väll oss alla kan jag tänka:)
jag blir extra glad när jag kan lägga ytterligare arter till min myxomycetsamling.
Serie 1.
Lepidoderma tigrinum. Sweden, Skåne, Åhus, Groppahålan 2011-11-05
Vill man som Kerstin veta lite mer om dessa varelser och hur man går tillväga så, gå in på min hemsida http://skogensrst.vpsite.se/
så får man veta lite mer:)
Andra ny arten för mig, först antog att det var någon Mucilago crustacea, Jordspott eller kanske någon Fuligo septica, Trollsmör men icke sa Nicke. Som alla varelser på vår jord så är det inte alltid så lätt att bara generalisera utan man måste ta på sig ordentligt om fötterna innan man säger att man är säker. Arten är en Diderma spumarioides.
Kul fynd Janne.
Undrar om dessa också är Diderma spumarioides?
Hittade dem ifjol på en lokal för jordstjärnor och stjälkröksvamp, typ relativt kalkrik sandig torräng.
Samlade dem först, men tror de åkte ut så småningom, när det mest blev smul av det.
Kan visa platsen vid tillfälle.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.