0 2328 visningar

9 svar

Spår i snön

Skogsfrun i Obbola

15 apr 2012 kl. 19:52

Ni brukar ju veta allt. Dessa spår visade sig på tomten igår. Kan det vara igelkott? Tyvärr missade jag att lägga ut något som visar storleken, men jag tycker tassarnas storlek stämmer. Som synes är det mycket tätt mellan stegen; det är ett djur som larvat fram. Dock: borde inte buken ha lämnat avtryck efter sig om det var en igelkott? Eller är den så mager nu?

Spår av igelkott?

0

Skogsfrun i Obbola

16 apr 2012 kl. 07:04

Steglängden var 16 cm, kan tilläggas.

0

Lena M

16 apr 2012 kl. 08:35

Är igelkottarna vakna redan ,något annat djur men vilket ?

0

Jan A, Uppsala

16 apr 2012 kl. 09:28

Inte ens mätta igelkottar släpar buken i marken, Skogsfrun. De har skaplig frigångshöjd, liksom (de flesta) andra landdjur – och vissa amfibier.  Jag tror som du; igelkotte.
Apropå frigångshöjd så hade jag fram till pensioneringen en bild på en arbetande bäver med extrem frigångshöjd som dekoration i mitt arbetsrum. Men det var då det. Måste försöka återfinna den i avlagringarna…

0

Bo E

16 apr 2012 kl. 13:39

instämmer
har aldrig sett en travande igelkott släpa magen i marken…

och jag tror de är vakna nu
fast tyvärr är den enda jag sett en död stackare som övervintrat under en sommarstuga
sorligt nog kom en grävmaskin och rev den innan kotten hunnit ur idet…
Hela tomten totalförstördes och ett igelkottaskinn ligger kvar i de sorgliga resterna…

0

Skogsfrun i Obbola

16 apr 2012 kl. 14:30

Det stod något i min spårbok om att man brukade se spår av igelkottens buk på löst underlag. Och rätt så låga är de väl - men exakt vilken markfrigång de har har jag inte riktigt tänkt på!

Det kan vara så att den vaknade i fredags, när vi hade ljuvligt vårväder. Men sedan hoppas jag att den gick och knöt sig igen, för senare delen av lördagen var förskräcklig med vind och blötsnö.

0

"JAS" Helsingborg

16 apr 2012 kl. 15:39

http://sv.wikipedia.org/wiki/Igelkottar

Massor av bilder om man googlar men inge riktigt bra där man ser frigångshöjden

0

Kotten

16 apr 2012 kl. 16:13

Snodde bilden på nätet! På den ser man iaf en liten antydan av markfrigången.

0

Bo E

17 apr 2012 kl. 13:16

ja och när de sätter fart brukar de liksom “få högre ben”...
jag tror spåren är igelkott
vad finns det för alternativ??

0

Skogsfrun i Obbola

26 apr 2012 kl. 10:08

Nu har jag träffat Pigge! Verkar ha klarat vintern bra! :-))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone