0 782 visningar

10 svar

Svampdag 120415

Bo E

16 apr 2012 kl. 13:49

I söndags var vi på svamputflykt med svampkonsulent Hans Åke Sandberg som guide
Mantorpskogen norr om Örebro var målet och bombmurklor var det huvudsakliga syftet med utfärden även om vi hittade en del andra vårsvampar och vedlevande arter

Serie 1
bild 1.Alticka, strävticka på algren
bild 2. Kuddticka på sälg
bild 3. en mussling som jag glömt namnet på just nu
på björk tror jag
nån som har det här o nu?

foto: Bo E-son

0

Bo E

16 apr 2012 kl. 13:52

Serie 2
bild 1. Vinterticka
bild 2. blåsippor i glada färger
bild 3. stinkmussling

0

Bo E

16 apr 2012 kl. 13:54

Serie 3.
bild 1-3. bombmurklor

0

Bo E

16 apr 2012 kl. 13:57

Ett tiotal bombmurklor på första fyndplatsen som Hans Åke guidade oss till
Sen överraskade vi honom och hittade ett ställe till med ett fåtal bombmurklor!!!

Serie 4
bild 1-2 bombmurklor
bild 3. stenmurkla

0

Bo E

16 apr 2012 kl. 14:02

stenmurklorna var mycket små än men kom på ett par ställen under rotvältor
tallskog på sandig mark

där bombmurklorna växte var det bara gran så långt ögat nådde, förutom en död björk som nog hade kvävts i mörkret under de växande granarna
marken var stenig och bombmurklorna växte på, eller i anslutning till mossöverväxta rösen - förmodligen byggda av kalkhaltigt stenmaterial

0

Bo E

16 apr 2012 kl. 14:07

Grankotteskivlingar på sista bilden
De fanns på ett par ställen i granskogen
även en liten ljus hätta växte bland bombmurklorna (den platsade inte på bild…blev oskarp…)

Massor av död björkved och fallna tallar
Sista serien från Mantorpskogen:
bild 1.kotteskivling
bild 2.märkligt formad björkticka
bild 3.sockerkrös på tall

0

Bo E

16 apr 2012 kl. 14:11

Sen for vi till Esplunda
via vägskälet mot Götavi där vi fann ett frågetecken på ek

För att inte tynga ned detta inlägg återkommer jag med denna fråga samt Esplundafynden i annat inlägg!

0

h

16 apr 2012 kl. 14:53

Hej BO Det är Alticka och strävticka på hassel och björkmussling.

0

Hans-Åke

16 apr 2012 kl. 14:56

inlägg från Hans-Åke

0

Bo E

16 apr 2012 kl. 17:24

Tack Hans!
Det var björkmusslingen jag glömde!
Den ser ju inte riktigt ut som de vi hittade i höstas och bilden visar ju inte heller översidan tydligt…
men nu vet jag att det är den!

0

Bo E

17 apr 2012 kl. 11:49

Sammanfattningsvis hade vi en underbar dag i skogen med många intressanta fynd, mestadels härligt väder och en mycket kunnig och intressant guidning av Hans Åke
Mer kan man knappast begära av en svamputflykt i april!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone