Galen som man är så gick det inte att mostå inbjudan om att åka och försöka göra en “liten” inveteringsrunda utanför Ystad. Nu har jag fått svar på några av arterna vi hittade.
Serie 1.
Först en biotop bild med två knäppa svampkompisar, i förgrunden Joachim och där borta i snön letar Tony efter jordstjärnor:)
Sedan bilder på Cenangium ferruginosum, Talläderskål Fr. Fr. Sweden, Skåne, Ystad, Fredriksberg. Mitt första fynd av denna arten:)
Serie 2.
Först trodde jag att det kunde vara en ovanlig mussling eftersom substratet är lite annorlunda, nämligen Harris, Cytisus scoparius. Men det visade sig vara en vanlig,Crepidotus cesatii. Sweden, Skåne, Ystad, Fredriksberg. 2012-04-07. Men på en tallgren hittade jag ännu två nya arter för mig. Den ena är,Lachnellula subtilissima, Tallkräfta men den ena är så liten så den går inte att se utan mikroskop,Sphaeropsis sapinea.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.