Hur mycket av en giftig svamp måste man ha fått i sig för att det ska vara farligt? Det står ingenstans som jag kan hitta iaf.
Om man tex har satt tungan mot en vit flugsvamp, är det risk för dödlig förgiftning eller måste man ha ätit en hel svamp eller flera svampar?
50 gram färskvikt av tex Gifthätting eller Vit flugsvamp kan räcka för att döda en fullvuxen människa, och en del av gifterna är värmebestäniga, det finns ju flera olika gifter i olika svampar, vilka alla verkar olika illa på kroppen.. här är de farligste:
På första plats: a-amanitin, finns i ovanstående två svampar samt några sällsynta Fjällskivlingar som jag inte kan namnet på..totalförstör levern..
Nr 2: Orellanin: Påvisat hos Toppig Giftspindelskivling, ger mycket långvariga förgiftningar, njurskador vid förtäring. Kan leda till döden.
Nr3: Gyromitrin, i Stenmurkla, verkar på samma sätt som a-amanitin
Nr4: Muscarin, finns i ganska många svamparter, tex Röd Flugsvamp och Panterflugsvamp, verkar som ett nervgift på hjärtat, giftverkningarna kan hävas med Atropin.
Nr5, Psilocybin, finns iallafall i Toppslätskivling, ger hallucinationer och kraftiga magsmärtor, (avråder BESTÄMT ngn för att prova denna svamp) har genom arbetet sett vad konsumtion av den svampen lett till..
Det finns kanske någon med större svampkunskaper än mej, på forumet som vill fylla på med lite mer fakta, detta var en sammnfattning och källan är en svampbok från Bonniers förlag
Min erfarenhet som sjuksköterska av svampförgiftningar är att det behövs mycket litet ibland. En kvinna hade skrapat ur stekpannan och smakade på detta efter stekta svampar med någonting giftigt stekt i den. Hon blev svårt sjuk, men behövde inte dialys som släktingarna behövde som hade ätit av anrättningen.
Tänk också på att svamp är en vanlig orsak till matförgiftning. Många förvarar svampen alltför varmt, eller i plastpåsar. Dessutom har den varit i kontakt med jord, så den kan ha jordbakterier på ytan. Blandar man det i en stuvning och låter det stå varmt alltför länge så kan bakterierna växa till.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.