0 2197 visningar

11 svar

Frågor från en lund!

Jan A, Uppsala

17 apr 2012 kl. 19:04

Idag var jag med en svart hund
till trollhässlet för att försöka hitta nya troll.  Men icke sa Nicke!
Vi hittade dock en del annat sevärt på hasslarna, t.ex. en ovanligt skapt kuddticka och en långdragen hasselticka.,

0

Jan A, Uppsala

17 apr 2012 kl. 19:05

I hasseltickehasseln satt en avbruten hasselpinne löst, annorlunda färgad. 
Och kan någon säga vad bild 2 och 3 föreställer så blir jag glad!  Växer på en död rönn som åtminstone sedan 2009 legat i samma skogspinnehög.  Hela gruppen c 2.5cm!

0

Jan A, Uppsala

17 apr 2012 kl. 19:08

På en riktig bamselundasp, död och förfallen åtm sedan 2008 lyste denna mm-tunna, okända sak?
På hemvägen tittade jag till bombmurklorna, födda före jul och fortfarande OK. Och bara några dm ifrån växer denna lilla vackra troliga grankotteskivling.  Dessutom fanns där oavbildade kottehättor!

0

Hans v E

17 apr 2012 kl. 22:27

Finns det halvmillimeterstora, svarta kulor (“skålar”) bland det röda på den avbrutna hasselpinnen?
I så fall skulle det kunna vara rödvedsskål (Patinellaria sanguinea). Nästa klarar jag inte alls.

0

Jan A, Uppsala

18 apr 2012 kl. 06:29

Tack för det Hans! Jag har en dålig bild från närmare håll och med god vilja kan man kanske se “något svart”!
Men jag vet var den bor och kan göra återbesök.

0

Jan A, Uppsala

18 apr 2012 kl. 07:48

Har kollat under det mera erkända namnet Patinellaria sanguinea, och då går det bättre!
En förstoring av min dåliga bild visar ngt skålliknande.

0

Jan A, Uppsala

18 apr 2012 kl. 20:23

Om det där verkar konstigt så finns en enkel förklarng. När jag googlade på rödvedsskål så fick jag upp Durella s. i en ganska färsk svampguidetråd…
Men kan ingen hjälpa mig med den tunna på asp och den gyttriga på rönn? Jag skulle bli mer än glad…

0

Irene A

19 apr 2012 kl. 21:01

Det där tunna orangea, kanske ett trollsmör som inte har lyckats mogna, utan kollapsat istället - p.g.a. bakslag i vädret..?

0

Irene A

19 apr 2012 kl. 21:34

Funderar på om kröset på rönnen kan vara broskboll..
Skinnet som den växer intill är inte helt olikt blödskinn.
Har inte hört talas om att de har hittats på annat än barrved, men konstigare saker har ju hänt (som trollhänder på gran t.ex..)

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2012 kl. 21:40

Irene är inte dum hon, kan absolut vara ett kollapsat trollsmör, det orange alltså.

0

Jan A, Uppsala

19 apr 2012 kl. 22:40

Tack Irene, jag håller med JAS! Och det allra festligaste är att jag hittade okollapsade på samma grova aspstam för flera år sen - och troligen visat bilder på dem!

0

Jan A, Uppsala

19 apr 2012 kl. 22:50

Tack för det lysande rönnbollsförslaget, Irene! Rönnbollen lyser iaf - och jag kommer att följa utvecklingen. En så lysande broskboll kan väl inte vara så vanlig - om det nu är en sån?
Apropå grantrollen, så för det största en rätt så tynande tillvaro - men det bryter fram nya småttingar hod genom den friska barken…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone