0 329 visningar

6 svar

Någon som vet namnet

Lena M

22 apr 2012 kl. 14:21

på dessa svampar ?
De växte på lövträdsgren i litet vattensjukt område där det också fanns snurrkrös, små nytillkomna vinterskivlingar b.l.a.
Lite fundersam om det är samma art på alla tre bilderna, så olika, det är bara färgenmässigt lika.
F.ö dåligt med vårsvampar, är det värmen som saknas ?

Roströd på lövträdsgren

0

Irene A

22 apr 2012 kl. 16:18

Cytidia salicina, sälgplätt, samma art allihop.

0

Lena M

22 apr 2012 kl. 16:40

Åhh är det sälgplätt, det slog mig aldrig när de var så skålformiga ( bild 1 )
Tack för svar Irene .

0

Hans v E

22 apr 2012 kl. 18:14

Märkligt. Tvivlar starkt på sälgplätt.

0

Lena M

22 apr 2012 kl. 18:43

Vad tror du att det kan vara i.s.f Hans ?

0

"JAS" Helsingborg

22 apr 2012 kl. 18:46

Jag som aldrig sett sälgplätt i verkligheten var oxå väldigt undrande till vad Lena hade hittat. Men om man googlar på Cytidia salicina så behöver man inte tvivla på att Irene har rätt igen!

0

Hans v E

23 apr 2012 kl. 14:54

Och jag har inget annat förslag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone