0 1027 visningar

11 svar

För lav- och svampälskare

Jan A, Uppsala

23 apr 2012 kl. 22:56

Idag var jag först hjulbytare på bilen – tror isen är borta på höglandsvägarna nu!
Efter det jobbet - med alla följdjobb – blev det en liten flykt upp till lunden – och en ner till ån. I lunden fanns dessa skönheter, bild 1, på asp. (Jag vet vad det är.) Och jag kan inte låta bli att återigen visa en av mina absoluta favoriter, asporangelaven,  på den alm som den blir allra vackrast på.  Nära almen finns två jordfasta stenar, också mycket sevärda, med lavbeväxning som för tankarna till en flygbild!  Gôrsnygg lav!

0

Jan A, Uppsala

23 apr 2012 kl. 22:59

På närmare håll ser lavarna ut så här:

0

Jan A, Uppsala

23 apr 2012 kl. 23:00

Sen gick jag över vägen och lerrutschade ner i en sidoravin med en bäck som rinner ner till Jumkilsån.  Där finns bl.a. en död alm med bl.a. de annorlunda vinterskivlingar jag tidigare visat http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=217699&view=open&fnr=1
Efter 2 månader hade mera bark fallit av och flera arter anslutit.
Skålen som ses på bild 2 och 3 såg jag inte förrän hemma – på datorskärmen!

0

Jan A, Uppsala

23 apr 2012 kl. 23:02

På första bilden i nästa serie syns några små svampar bland mossan. På närmare håll ser de ut som på de följande bilderna. Är det helt enkelt ockragrynna, eller?

0

Jan A, Uppsala

23 apr 2012 kl. 23:04

Och hemma väntade vårprimörerna på att bli plockade!

0

"JAS" Helsingborg

24 apr 2012 kl. 08:43

Fina bilder Jan! Jag hade Tony med mig i skogen i fredags och vi komm inte många meter fören Tony började med lavar och mossor. jag fick lära mig en del och de flesta är mycket vackra i närkontakt, frågan är bara om något fastnade i skallen.
Jag tror nog stt du har en ockragrynna, mycket vacker den oxå.
Jag ser att även lite av våren har kommit till dina trakter, jag har bärgat årets behov av nässlor och ramslök :) Dill, morötter och lök (sådd) börjat titta upp.

0

Jan A, Uppsala

24 apr 2012 kl. 09:34

Jo JAS, jag har mycket ockragrynna uppe i lunden, men mera normalt växande och utseende. Dessa oräkneliga ½cm-små i mossan såg ut som ngt mer oansenligt, men några var ju bamsiga.
(Det allra första ramslöksbladet har just hittat upp här!)

0

Tony S

26 apr 2012 kl. 00:16

Den röda tickan med platta taggar ser mycket intressant ut, liknar inget jag sett innan. Vet inte om det är Schizpora/Irpex/Cerrena/Steccherinum eller något helt annat. Skulle vara intressant med namnförslag på den.

Laven på stenen är förmodligen svart kantlav.

0

Karin W

26 apr 2012 kl. 07:59

Kan det inte vara prakttagging? Vad växte den på?

0

Jan A, Uppsala

26 apr 2012 kl. 10:02

Tack Tony och Karin, jag har funderat på om det var denna på avstånd skinnliknande sak jag för tämligen länge sen fotade mycket högt uppe i/på en annan, mycket närstående död alm i åravinen.  Då hade jag ingen möjlighet att komma den nära…  Funderade då på om det skulle kunna vara Hymenochaete ulmicola.  Du var inblandad i tråden, Tony –—men tyvärr är Svampguiden (fortfarande) sgs omöjlig att söka i så jag ger upp.  Får väl titta igenom mina ”miljontals” bilder…
De nyhittade är dock som synes synnerligen lättåtkomliga!

0

Tony S

26 apr 2012 kl. 10:14

Hade samma fundering Karin, men prakttagging har nog aldrig så mycket platta taggar. Men visst är det en kandidat.

0

Jan A, Uppsala

26 apr 2012 kl. 12:15

Kollade först nu Artportalen. Gillis Aronsson har rapporterat prakttaggingar nåt 100-tal m från “mina”...
http://artportalen.se/plants/obs_info.asp?obsid=1641830
Ibland har dock varit först…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone