Alldeles intill där jag bor finns flera vindfällen av gran. De är helt översållade med violtickor men på några ställen finns det också några tickor med ljust hymenium. En del är resupinata, några har en hattkant som är tunn,zonerad och brunaktig.
2a) På granstocken fanns också de här små kulorna. Verkade mer beige i verkligheten än på fotot.
2b) På stocken fanns också små gula piggar. Kan det vara dvärggullhorn?
2c) Bland löven på marken intill satt den här lilla kritvita svampen. Uppefrån såg den ut ungefär som en sidentråding, men luktlös och med den fina gulaktiga foten. Vad kan det vara?
Tack Irene för svar på 2-orna!
2c) Jag försökte känna i marken hur svampen växte innan jag lyfte upp den på lågan för att fotografera. Svampen verkade bara sitta fast i löven och hade litet vitt mycelluddsliknande längst ner. Ville inte förstöra den för mycket innan jag satte tillbaka den på marken.
Visst är det väl isabellticka (Skeletocutis carneogrisea)!
Gelesvampen skulle väl kunna vara skålplätt (Dacrymyces chrysocomus) eller vedplätt (D. stillatus) eller rentav gullkrös! (konidiestadiet?).
Skivlingen gör ju annars (om det inte är en kotteskivling) skäl för namnet gufotshätta (Mycena renati) också, men den ska ha skär hatt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.