I dagarna offentliggjordes resultatet efter mer än tio års japansk forskning på kantarellens (cantharellus sibelius)skadliga påverkan på det mänskliga ögats s.k.gula fläck. Detta publicerades i den ansedda tidsskriften ¤^¨^¨#¤¤^ tidigare i år.
Efter ett stort antal rapporter om att storkonsumtion av denna läckerhet kan leda till att gula fläcken kan byta färg och övergå i en mer blåaktig nyans som på sikt kan leda till att ögats förmåga att upptäcka svampar i skog och mark kraftigt kan försämras, har man beslutat att gå ut med följande information:
Vid all plockning av kantareller bör man dra på platshandskar med förstärkta grenar mellan fingrarna. Vidare ska skörden förvällas 2 ggr första dygnet och 4 ggr ytterligare inom en vecka.
Kokspadet ska sedan frysas in tillsammans med den förvällda svampen MINST 10 dygn i tjocka blå fryspysar. Sedan snabbtinas svampen upp med hjälp av hårtork, mikrougn eller värme från annan valfri källa. När svampen har tinats och runnit av träs den upp på fin bomullstråd där den får hänga på tork i c:a 27 dagar.
Till sist blötlägger man svampen i 11 timmar och när den har runnit av slänger man den i soptunnan.
Efter detta chockbesked tänker iaf inte jag plocka kantareller innan någon kan bevisa att japanerna har fel.
Åh herre gud,det var alarmerande. Nu är det bara att vänta in den skrämmande rapporten om Karl Johan. För mycket intag av denna svamp leder så vitt jag kan förstå till vidriga bölder innanför pannbenet vilket varaktigt kan förändra gången och leder ofelbart till amputition av såväl vänster fotled som höger öra. Avseende kantareller hade jag för mig att de skulle torka på bomullstråd minst 28 dagar inte 27. 27 dagar räcker om lintråd används. Nej nu måste jag ut och plocka de små gulliga, helt ofarliga stenmurklorna. Trevligt svamp år, och ni där ute, var försiktiga.
Om man beaktar vid vilken tidpunkt på natten har du skrivit om larmrapporten
undrar jag om du har vaknat ur en mardröm eller var på väg att somna i en sådant.
Men det var rolig att läsa den, och jag är glad att se att Bengt Sandh har inte förlorat sin sinne för humor.
För resten du har citerat fel tidsskift (¤^¨^¨#¤¤^) detta stod i den nord koreanska
tidsskriften “챠ㅛㅎㅍ” som i fri översättning blir “MERA SVAMP TILL FOLKET”
Jag är glad och lycklig över att ha barnasinnet kvar och i det sinnet ingår rätten och lusten att skämta till det ibland. Sedan må vissa tycka att det är trams och det stör mig inte så länge som man kan få ett och annat smilband att tänjas ut.
Sedan hoppas jag att de flesta kloka forumskribenter och läsare avstår från att plocka “gula” kantareller i fortsättningen. Tänk på gula fläcken!
Trevlig Helg!
Jag fick idag lite överraskande nedanstående mail från japanska svampgiftministeriet:
小中大.(Käre Bengt)
.. .新規上場-
.売買停止情報【売買再開】アスクル(2678)
.監理・整理銘柄の指定状況はこちら特設注意市場銘柄の指定状況はこちら
東証からのニュース.2012/04/27上場廃止に係る猶予期間入りについて -ジャパンインベスト・グループ・ピー・エル・シー-.2012/04/27ミニTOPIX先物取引の取引高が過去最高を更新.2012/04/27上場投資信託(ETF)の推定純資産額(インディカティブNAV)の算出・配信及びPCF情報(ポートフォリオ構成銘柄情報)の公表対象銘柄の追加のお知らせ.2012/04/27空売り規制・自己株式取得に係る時限措置の延長
Jag är ingen hejare på japansk skrift men i korta ordalag ser översättningen ut så här:
Vi har utsett dig, Bengt Sandh, till Kungadömet Sveriges representant för Japanska Hälso- och miljöministeriet gällande det preventiva åtgärdsprogrammet rörande förbjuden plockning av kantareller i Sverige för perioden juni 2012 till december 2020.
Bengt Sandh ges i uppdrag att insamla GPS-positioner, i den mån de är tillgängliga, för alla i Sverige existerande kantarellställen. Dessa kommer sedan att avspärras och omges av elstängsel under ovanstående tidsperiod.
Vägran att lämna ut dessa positioner kan komma att leda till åtal där straffpåföljden i första hand är livstids avstängning från alla i Sverige befintliga svamplokaler under 20 års tid.
Endast personer med giltig ackreditering kommer att ges tillträde till kantarell-lokalerna. I nuvarande stund är det endast Bengt Sandh som tillåts att besöka avspärrningarna för insamling av dessa kantareller i vetenskapligt syfte.
Alla GPS-positioner kommer att numreras från norr till söder med benämningarna “Gula fläcken 1, gula fläcken 2 o.s.v.
Sveriges regering har meddelats om ovanstående beslut och en kommission har tillsats för att införa omedelbar lagändring som kriminaliserar all plockning enligt ovanstående kungörelse.
小中大.
(Tokyo)
新規上場-
(20120427)
売買停止情報
(Fungi Mossaka)
売買再開
President för Japanska Svampgiftministeriet
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.