Jag har plockat sillkremlor - är i princip helt säker. De är röda, med rött på foten och luktar skaldjur. Nu är problemet det att jag även fick med några andra skarpa kremlor (det brände länge på tungan) i korgen, som hade samma kännetecken, förutom att de inte luktade skaldjur. Exakt samma färg och storlek.
Vad kan detta varit för kremla? De växte också i samma miljö.
Jag har torkat min kremlor men är rädd att någon skarp kommit med av misstag. Kommer den skarpa smaken även att framträda i en anrättning eller kommer man bara märka det genom magont?
Det finns rätt många varianter av sillkremlor i olika miljöer, men jag gissar att du plockat den rödfotade varianten som växer under tall.
Där kan man också hitta blodkremla som har lite klarare röd färg på hatten;
pepparkremla och tårkremla med mörkare färger, mer åt violett.
Hur de här skarpa kremlorna uppträder efter tillagning, vet jag tyvärr inte.
Sillkremlorna blir brunfläckiga i skador, och den färgen brukar finnas kvar efter torkning. De andra ska inte bli brunfläckiga, så du borde ha möjlighet att se om du har fått med något annat i de torkade bitarna, och i så fall kunna plocka ur dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.