Hejsan
Jag har en torkapparat av märke Nordica. Jag har använt denna i höst men haft på känn att det blir lite för varmt. Den värmer också ojämnt. La i en termomenter som gick upp över max 55 grader. De torkade svamparna ser dock OK ut - de har inte blivit svarta i alla fall.
Någon som haft samma problem? Kan svamparna ha tagit skada? Bör man strunta i att använda torkapparaten?
Hej! Jag har samma problem, har samma tork. Har mätt upp temperaturer på ca 60 grader i de nedre centrala delarna. Mot sidorna och högre upp är dock tempen lägre. Man blir lite förvånad, men den är ju billig.
Svampen blir enligt mitt tycke mycket god, men troligtvis tappar den lite smak än en tork på 40 grader. Men fortsätt använd torken.
Några tips om man vill sänka värmen är:
lägga något (som inte är brandfarligt) som höjer upp torkställningen från själva torkfläkten , och på så vis släpps lite värme ut.
Sätt en timer till torken, som stänger av den ibland. (Obs! vet ej om det är bra för torken)
Bästa tipset är dock att de svampar man är räddast om bör vara högst upp och när man går förbi kan höja på locket några sekunder.
Har du eller någon annan fler tips så är jag tacksam.
Om man ställer torken i ett svalare utrymme så borde luften inne i torken inte bli lika het (såvida den inte kompenserar det genom en termostat som slår på mer än vad den gjorde tidigare). Kanske det finns möjlighet att ställa den utomhus under tak, skyddat från regn? Så här års är det ju i alla fall svalt ute. Av elsäkerhetsskäl bör den nog anslutas via en jordfelsbrytare i så fall.
Hoppas det var till hjälp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.