Vi hittade troligtvis vårmusseron i vår gräsmatta idag. Då jag inte plockat den tidigare så undrar jag om det finns någon väldigt snarlik rackare? Tycker inte bolmörten är speciellt lik. Är sporprov det bästa? Jag är svampkunnig men ej van med just denna svamp. Tack ni som hinner svara mig :)
Bolmörtsskivlingen är nog den som är mest snarlik. Speciellt när fruktkropparna är unga och skivorna ännu inte har hunnit få rosa färgton av sporerna. Om du är det minsta osäker bör du ta ett sporprov och kolla.
Bifogar ett par bilder på unga bolmörtsskivlingar.
Bolmörtsskivling (Entoloma sinuatum)
Precis som Hans påpekar så är det något tidigt för både vårmusseron och bolmörtsskivling. Men det är inte alls omöjligt att vårmusseroner kan börja dyka upp redan nu.
Bolmörtsskivlingen kommer vanligen senare. Tidigaste fyndet jag gjort är slutet på juni.
Vårmusseron (Calocybe gambosa)
Tack för hjälpen. Försökte med ett sporprov över natten men misslyckades, ska skörda i em och prova på nytt. Nej den är väldigt lik bilden i Ryman H. Bolmörten verkar ha mycket glesare skivor än denna vars skivor är täta och krusar sig stundtals. Växte i ett stråk snarare än ring men med lite fantasi så var det en ring. Här i Göteborg var det sommartemperaturer vid Valborg. (Hans, visst är jag din släkting Tor i Göteborg, Patricia hade berättat om dina expertkunskaper så jag är stolt av att få ha en expertsläkting :) )
Ännu en möjlig förväxlingsart är gifttråding, Inocybe erubescens, som också dyker upp relativt tidigt. Nästan helt vit som ung, men fläckas så småningom tegelröd i skador. Den trådiga hattytan är dock en tydlig skillnad mot vårmusseron.
Bilden togs i ett betat hässle i slutet av juni ifjol. Vårmusseroner växte en stenkast därifrån i den öppna delen av betesmarken.
Har nog visat denna bild innan, men det kan vara värt att ta upp det igen.
Gifttråding, Inocybe erubescens
Tack för trådingen, nej jag verkar vara rätt ute med min vårmusseron. Bilder på skörden ska jag lägga in här i eftermiddag. Sen om jag lever på lördag så skall jag skryta för folk om min tidiga skörd:) Roligt att börja med en ny kvalisort och jag ska även bege mig ut på toppmurklejakt inom kort…..
Mitt tidigaste, helt naturliga vårmusseronfynd i mellersta landet under de senaste 65-70 åren är 7 maj. Före majs mitten brukar de oftast vara plockbara. Några något mindre naturliga har jag betydligt tidigare, ”odlade” hemma på punktbevattnad gräsmatta.
Mycket annat är/var tidigt i år, varför inte också vårmussarna? Jag tycker således inte alls att det är extremt tidigt för vårmusseronfynd – och har just varit ute och kollat. Tyvärr nada…(
Hej Lena.
Jag bor i Göteborg, och dessa hittades på min villagräsmatta vid årets första gräsklippning. På Valborg var det sommartemperaturer här och strålande sol men nu ska det tydligen bli lite kallare igen tyvärr. Roligt med ett tidigt fynd och en sort jag inte plockat tidigare.
Tack Hans. Jag kände mig rätt trygg redan från början men uppskattar väldigt mycket ditt och de andras svar eftersom jag var ny på den här. Dessutom misslyckades båda sporproverna, lyckades inte få något pulver på svart papper. Kanske för unga fruktkroppar eller så gör jag fel? Ska jag skaffa ett mikroskop? Är det lättare med ett sånt?
Ajdå, det tänkte jag inte på. Bra, då ska jag spara en som får “växa färdigt” så ska jag prova på nytt. Såg idag att fler kommit upp så nu ser häxringen mer komplett ut. Mer skörd kan det bli. Synd att insekterna verkar vara lika förtjusta i vårmusseron som jag själv är. Är säker på denna nu och provsmakningen skedde redan i lördags, men jag vill ändå testa att få till ett sporprov för det är intressant tycker jag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.