Ja du Klas, det är kul och jag har tre ställen:) Fast det är 10 mil till två av dem:(
Nu bär det av till Holland i några dagar så då blir det andra bullar, rund, svalkande och skön Amstel på någon uteservering =0 Inte helt fel det heller. Ha de så gott här hemma.
Vad är det för miljö där du plockat dem, JAS? Jag har varit i miljöer som borde vara idealiska för de båda toppmurkel-sorterna, utan att hitta en enda. I alla fall inte i år. Jag ber dig inte avslöja ditt ställe alltså, utan vad det är för sorts miljö så jag kan veta lite bättre var jag bör leta.
Det var en Puggehattenexkursion, så jag kan likaså svara dig Mattias.
De växte i en hassellund på kalkrik översilad mark. Det fanns även mycket hagtorn inblandad. Jag upplevde platsen som ett riktigt varmt läge, vilket kanske kan innebära att de tittar upp tidigare än i en svalare skog.
Eftersök gjordes även i örtrik almskog på lerjord, men det gav inget denna gång.
Glatt överraskad blev jag i går då jag hittade några toppmurklor.De växte efter skogsväg i och framför flishögar uppe på ett berg där solen hade fritt spelrum. Nu är det bara att hoppas på att flera dyker upp framöver. :))
P.S Det fanns också gott om öronmurklor, stenmurklor.D.S
Toppmurklor
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.