0 403 visningar

18 svar

Lite bätter skörd idag :)

"JAS" Helsingborg

5 maj 2012 kl. 21:42

Först lite miljöbilder från det skånska landskapet.

0

"JAS" Helsingborg

5 maj 2012 kl. 21:44

Och så några toppmurklor, det blev nästa 30st idag:)

0

klas jaederfeldt

5 maj 2012 kl. 22:03

grattis, det vore kul att ha ett ställe med rund toppmurkla

0

Tor v E

5 maj 2012 kl. 22:28

Grattis, vilka fina murklor!

0

"JAS" Helsingborg

5 maj 2012 kl. 22:51

Ja du Klas, det är kul och jag har tre ställen:) Fast det är 10 mil till två av dem:(
Nu bär det av till Holland i några dagar så då blir det andra bullar, rund, svalkande och skön Amstel på någon uteservering =0 Inte helt fel det heller. Ha de så gott här hemma.

0

klas jaederfeldt

5 maj 2012 kl. 23:21

när jag var å jobbade i Amsterdan 1963 tyckte jag det godaste ölet var “oaud Brown ” hette så eller liknande , det var det som la grunden till min fetma

0

Mattias Roos

6 maj 2012 kl. 00:25

Vad är det för miljö där du plockat dem, JAS? Jag har varit i miljöer som borde vara idealiska för de båda toppmurkel-sorterna, utan att hitta en enda. I alla fall inte i år. Jag ber dig inte avslöja ditt ställe alltså, utan vad det är för sorts miljö så jag kan veta lite bättre var jag bör leta.

0

Lena M

6 maj 2012 kl. 07:42

Grattis till topmurklorna !

Konstigt nog så blommar gullvivorna här också fast vi har haft snö, frostnätter. Nu ser vi framåt mot sol och varma vindar.

0

Kjellin :)

6 maj 2012 kl. 09:49

Tjusigt :-)

0

6 maj 2012 kl. 09:54

Oud Bruin, fantastiskt gott öl, går att lagra mycket länge :P````

0

Birgitta D

6 maj 2012 kl. 09:56

Avis!

Ha det så trevligt i Holland och
glöm inte kolla in tulpanerna.

0

Holland :)

6 maj 2012 kl. 10:05

Trevlig resa JAS

Här är en bild på Hollands minsta bryggeri (säger byborna). Åker hit en gång om året, liten perfekt by med massor av trevliga bybor, fantastisk mat & Ale :-)

0

Holland :)

Tony S

6 maj 2012 kl. 12:18

Det var en Puggehattenexkursion, så jag kan likaså svara dig Mattias.
De växte i en hassellund på kalkrik översilad mark. Det fanns även mycket hagtorn inblandad. Jag upplevde platsen som ett riktigt varmt läge, vilket kanske kan innebära att de tittar upp tidigare än i en svalare skog.
Eftersök gjordes även i örtrik almskog på lerjord, men det gav inget denna gång.

0

Lena M

7 maj 2012 kl. 06:33

Glatt överraskad blev jag i går då jag hittade några toppmurklor.De växte efter skogsväg   i och framför flishögar uppe på ett berg där solen hade fritt spelrum. Nu är det bara att hoppas på att flera dyker upp framöver. :))

P.S Det fanns också gott om öronmurklor, stenmurklor.D.S

Toppmurklor

0

Bo E

7 maj 2012 kl. 12:19

Grattis till toppmurklorna!

Jag har inte ens sett stenmurkla sedan 15 april

trodde nästan det var försent nu men det har ju varit svinkallt så de kom väl av sig…

Gullvivorna börjar komma här oxå , kanske ett bra tecken i tiden för toppmurklorna
?

0

Grethe F

7 maj 2012 kl. 19:18

Va roligt att se Jas Grattis

0

JB

11 maj 2012 kl. 08:31

Fina bilder

0

Jenny

23 maj 2012 kl. 14:40

Finns dessa i Stockholm tro? Aldrig sett några.

0

"JAS" Helsingborg

23 maj 2012 kl. 20:59

Jo Jenny, toppmurklor finns i stort sett i hela landet MEN de har som alla svampar speciella krav på livsmiljön, senast hittade jag några st. på ett odoratområde med lite sopcontainers för grovsopor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone