0 520 visningar

16 svar

Sippskål

Jan A, Uppsala

6 maj 2012 kl. 19:41

Fram till i torsdags hade vi inte sett någon enda sippskål här i trakten. Det finns en rapporterad förekomst ett par hundra m från våra sängar, men trots årligen upprepade besök har ingen hittats.
Men så i torsdags var hustrun ensam hundrastare på annan plats och följde bl.a. en flitigt använd gång- och ridstig. Där, i den välbetrampade barjorden i kanten mot omgivande vitsippsbestånd, där fann hon en grupp av olika utvecklade frk och tog några bilder (av vilka några nu kan ses på Artportalen). 
I fredags hade vi varsin hund att motionera och uppsökte fyndplatsen där vi snart hittade fler sippskålbestånd.  Uppmuntrade av detta började vi systematiskt kolla rid-, motions- och vanliga, hederliga gångstigar. Gissa vad vi lyckades hitta?  Jo, vid/på stigar i fuktig granskog, frisk barrbland- och torr tallskog hittade vi sippskålar, om inte överallt så iaf nästan – och dessutom på kobartrampade fläckar i stora betesmarken norr om 272.  Vitsippor finns ju nästan överallt!

Om någon här aldrig lyckats hitta sippskål, så kanske tipsen kan underlätta ett förstafynd!

Här ska jag bara visa några bilder från den senaste lokalen, kobetet.  ”Barmarksfläckarna” mellan stenarna och granen som skymtar t vänster innehöll kanske något tusental, rätt så torra frk!

0

Kjellin :)

6 maj 2012 kl. 21:14

Grattis Jan,

Mina har inte dykt upp ännu här i Huddinge men de kommer väl snart.

0

anithau

7 maj 2012 kl. 06:05

Jan el den som vet!
Hur långt norrut kan man hitta
sippskål?

0

Lena M

7 maj 2012 kl. 06:37

Vad menar du Jan, är sippskålen ovanlig i Uppland,eller är det bara i år den är sparsamt förekommande ?
Anitha, kolla i artportalen om det finns fynd ifrån V-botten, jag vet inte hur det är med det.

0

Jan A, Uppsala

7 maj 2012 kl. 07:19

Jag har inte sagt ett ord om hur vanlig den anses vara, Lena; bara att VI inte sett den tidigare här. Sevärd är den iaf, som en Friberg-miniatyr. Och det var ont om rapporter..

0

anithau

7 maj 2012 kl. 07:36

Har kollat artportalen.
Fanns inte en enda rapport från Västerbotten, däremot från Ångermanland.

0

Lena M

7 maj 2012 kl. 07:47

Du får glädja åt dina fynd av hänge- och tulpanskålen i stället, de har jag aldrig hittat.

0

Irene A

7 maj 2012 kl. 08:46

För att hitta sippskål, krävs nog att det finns gott om vitsippor, och det gör det verkligen inte häruppe i Västerbotten. Men mina tulpanskålar har tittat upp i år också, tre st. pyttesmå.

0

anithau

7 maj 2012 kl. 14:19

Irene!
Jag har två ställen där det växer vitsippor, måste kolla dem om ett tag.

0

Irene A

7 maj 2012 kl. 14:43

Jag har lidit så svårt av vitsippsabstinens så jag har planterat ett gäng hemma i rabatten :-)
Nåde sippskålarna om de hittar hit, för de tar död på dem.

0

Kjellin :-)

7 maj 2012 kl. 15:57

Jag har bara hittat sippskâl pâ ett ställe i StorStockholm, finns 19 fynd totalt enligt Artportalen. Sâ sippskâlen ár inte sâ vanlig…

0

Kjellin :-)

7 maj 2012 kl. 15:57

Jag har bara hittat sippskâl pâ ett ställe i StorStockholm, finns 19 fynd totalt enligt Artportalen. Sâ sippskâlen ár inte sâ vanlig…

0

Jan A, Uppsala

7 maj 2012 kl. 17:26

Den är säkerligen betydligt vanligare än vad antalet fynd/rapporter antyder. Den är nämligen ganska svår att hitta - tror jag.¨
Är det nån som vill odla den, så kan jag kanske medverka!

Ännu är jag “ägare” till ett friskt bestånd vackert BLÅ vitsippor - från Botan i Gbg. Det skulle vara tråkigt…

0

Madde Småland

14 maj 2012 kl. 12:50

Kan det vara Sippskål jag fotade den 29/4? Ställer frågan här istället för att starta en ny tråd, hoppas det är ok? Minns inte nu ifall det växte några vitsippor där men antagligen gör det det iom att det just nu växer vitsippor precis överallt. Verkar vara lite sämre med rapporter till artportalen för hittar bara 1 rapport för i år och totalt 5 rapporter i Sm sedan 2010?

Blir först 3 bilder sedan 2 till:)

Tack på förhand och ber om ursäkt för stöld av tråden..

0

Madde Småland

14 maj 2012 kl. 12:53

Här 2 bilder till. Blev osäker på om det här är samma iom att skålen är grundare?

Tak igen:)

0

Jan A, Uppsala

14 maj 2012 kl. 13:00

De ser väl bra ut - och passar fint i tråden!
Att det inte finns så många fynd/rapporter beror nog på att det inte är så lätt att få syn på dem - utom på “kalmark”!

0

Madde Småland

14 maj 2012 kl. 13:07

Tack Jan (nu kom c med..)
Hittade själv mina pga att jag kröp under elstängslet så förstår att de är lätta att missa:) Får ta en tur igen sedan och se om det finns några kvar. Är ändå 2 veckor och iaf 3 frostnätter som passerat sedan jag såg dom sist:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone