Fram till i torsdags hade vi inte sett någon enda sippskål här i trakten. Det finns en rapporterad förekomst ett par hundra m från våra sängar, men trots årligen upprepade besök har ingen hittats.
Men så i torsdags var hustrun ensam hundrastare på annan plats och följde bl.a. en flitigt använd gång- och ridstig. Där, i den välbetrampade barjorden i kanten mot omgivande vitsippsbestånd, där fann hon en grupp av olika utvecklade frk och tog några bilder (av vilka några nu kan ses på Artportalen).
I fredags hade vi varsin hund att motionera och uppsökte fyndplatsen där vi snart hittade fler sippskålbestånd. Uppmuntrade av detta började vi systematiskt kolla rid-, motions- och vanliga, hederliga gångstigar. Gissa vad vi lyckades hitta? Jo, vid/på stigar i fuktig granskog, frisk barrbland- och torr tallskog hittade vi sippskålar, om inte överallt så iaf nästan – och dessutom på kobartrampade fläckar i stora betesmarken norr om 272. Vitsippor finns ju nästan överallt!
Om någon här aldrig lyckats hitta sippskål, så kanske tipsen kan underlätta ett förstafynd!
Här ska jag bara visa några bilder från den senaste lokalen, kobetet. ”Barmarksfläckarna” mellan stenarna och granen som skymtar t vänster innehöll kanske något tusental, rätt så torra frk!
Den är säkerligen betydligt vanligare än vad antalet fynd/rapporter antyder. Den är nämligen ganska svår att hitta - tror jag.¨
Är det nån som vill odla den, så kan jag kanske medverka!
Ännu är jag “ägare” till ett friskt bestånd vackert BLÅ vitsippor - från Botan i Gbg. Det skulle vara tråkigt…
Kan det vara Sippskål jag fotade den 29/4? Ställer frågan här istället för att starta en ny tråd, hoppas det är ok? Minns inte nu ifall det växte några vitsippor där men antagligen gör det det iom att det just nu växer vitsippor precis överallt. Verkar vara lite sämre med rapporter till artportalen för hittar bara 1 rapport för i år och totalt 5 rapporter i Sm sedan 2010?
Blir först 3 bilder sedan 2 till:)
Tack på förhand och ber om ursäkt för stöld av tråden..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.