0 456 visningar

10 svar

En hälsning från Kroatien

Tina Nordberg

7 maj 2012 kl. 22:09

Har varit en vecka i detta spännande land. Kan skryta med +30° ett par dagar och full sol hela tiden.

Stötte på den här häftiga ödlan nära på en meter lång.  När vi blev för närgångna försvann den som en blixt.

Har klurat ut att det borde vara: European Glass lizard pseudopus apodus.
Tyvärr var et dåligt med svamp, återkommer med de få jag hittade.

Och så Sköldis förstås.

0

Lena M

8 maj 2012 kl. 09:10

Ha det fortsatt trevligt i Kroatien, eller är du kanske hemma nu ? Ser framemot bilder !

0

Bo E

8 maj 2012 kl. 12:07

trevlig ödla o fin sköldpadda

det blev ju bra bild även på ödlan fast jag förstår att det var lättare att fota sköldpaddan

0

Tina Nordberg

9 maj 2012 kl. 16:17

Ja Sköldis hade bara att finna sig i situationen.
Sedan fanns det andra som styrde helt själva.

Kan ni fjärilen? Snoken fiskade bland stenarna.

0

Bo E

9 maj 2012 kl. 16:55

fina bilder även på de skygga o snabba

0

Lena M

9 maj 2012 kl. 17:25

Tack för bilderna Tina . Sköldpaddan ser aningen sur ut,Fjärilen , har ingen aning om namnet.

0

Gula

9 maj 2012 kl. 19:23

Fina bilder Tina!

0

Jan A, Uppsala

9 maj 2012 kl. 19:43

Tinas snygga fjäril är antingen en kronillhöfjäril, Colias alfacariensis eller en ljusgul höfjäril, Colias hyale. Sägs gå att okulärt skilja säkert bara i larvstadiet.
Jag tror dock att det är den förra!..;)  Den lär några gånger ha förflugit sig till Danmark. (Innantilläsning.)
Den ljusgula ser ibland sommartid här i södra landet, oftast hitmigrerad.

0

Geraldine, Vällingby

9 maj 2012 kl. 21:06

Härliga bilder, ha en skön semester!

0

Tina Nordberg

10 maj 2012 kl. 08:43

Tack för tips o glada tillrop.
Tyvärr är den sköna resan slut.

Vi hade en otrolig tur, veckan före hade det regnat och varit kallt. Samma dag vi åkte hem böjade det igen på eftermiddagen.
Det kallar jag tajmning.

0

Tina Nordberg

11 maj 2012 kl. 10:32

Vad fjärilen beträffar tycker jag det lutar mot den Ljusgula C. hyale.Tack för tipset Jan A

Av alla sköna orkidéer som finns hittade jag bara två. En underbar humlelik som jag tror är Ophyris bertolonii.Tar tacksamt emot rättelse om det är fel.

Den andra tror jag är Orchis laxiflora i två färgvarianter.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone