Jag har haft EVERMAT i många år, och jag är supernöjd med den! Man bör INTE flytta runt ollorna/hyllorna för då går ju fukten in i den torkade svampen. Enklast är att “slå ihop” de 2 understa hyllorna till 1, när de börjar bli klara och på så sätt frigöra 1 hylla/olla som kan fyllas på med ny svamp, och då placeras ÖVERST. Den är också toppen för man kan ställa in antalet timmar o temperaturer med timer. Också enkelt att köpa till hyllor. Jag köpte också STÖCKLI i höstas eftersom 1 tork inte räcker för mig;-) Jag är även supernöjd med STÖCKLIn. Man frigör hyllor på samma sätt som EVERMATEN. Den stora skillnaden är att EVERMAT´s hyllor är delvis i metall och STÖCKLI´s är helt i plast=ngt enklare att rengöra. Till STÖCKLI´n kan man också köpa till grymma silikonskydd med små hål, om man t ex vill torka tomatklyftor. Båda torkarna är jättebra, och funkar även till kött, frukt, bär och örter.
STÖCKLI´n har större hyllor så de rymmer mer. Jag upplever att EVERMATEN har ngt kortare torktid men det kan ju bero på att hyllorna är ngt mindre i diameter.
Så får jag tipsa om attv förvara det som är torkat i urdiskade, torra fyrkantiga platslådor somm butikerna haft lösgodis i. Tar lite plats o stapelbara;-)
Info om EVERMAT: http://www.evermat.se
STÖCKLI: http://www.svampfoten.nu
Ps..jag har 11 hyllor på båda torkarna..6 st brukar ingå vid köpet o 5 köpte jag till. Prismässigt så skiljer det inte mkt mellan torkarna och båda har bra garanti. Jag har övertagit min farmors EVERMAT och den har fungerat toppen i ca 30 år nu..STÖCKLI´n har oxå lång garanti..hoppas jag har varit till ngn hjälp:-)
Jag har studerat olika bilder av “Excalibur"torken. Vad Jag kan förstå så är “Höjden” mellan hyllorna inte så stor? Jfrt med EVERMAT och STÖCKLI. Dessutom ca 100% dyrare än de torkar som jag beskrivit och använder mig av. Detta är inte lätt. Jag är iaf otroligt nöjd med mina torkar och dess arbetsresultat:-))
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.