0 1631 visningar

3 svar

Excalibur tork

Sara

7 maj 2012 kl. 22:51

Någon som provat Excalibur torken? Funderar på den eller på Stockli eller på Evermat.
Någon som kan tipsa? Ska använda även till bär o frukt. Är det WATT som avgör vilken som är mest effekiv? TACK!

0

Lena M

8 maj 2012 kl. 09:17

Känner inte till Excalibur, såg att den var dyr men den verkar funktionell.
Jag har en Evermat , nackdelen är väl att man måste byta plats med ollorna under torkningen så att svampen blir någotsånär jämt torkade.

0

Malin

9 maj 2012 kl. 16:35

Jag har haft EVERMAT i många år, och jag är supernöjd med den! Man bör INTE flytta runt ollorna/hyllorna för då går ju fukten in i den torkade svampen. Enklast är att “slå ihop” de 2 understa hyllorna till 1, när de börjar bli klara och på så sätt frigöra 1 hylla/olla som kan fyllas på med ny svamp, och då placeras ÖVERST. Den är också toppen för man kan ställa in antalet timmar o temperaturer med timer. Också enkelt att köpa till hyllor. Jag köpte också STÖCKLI i höstas eftersom 1 tork inte räcker för mig;-) Jag är även supernöjd med STÖCKLIn. Man frigör hyllor på samma sätt som EVERMATEN. Den stora skillnaden är att EVERMAT´s hyllor är delvis i metall och STÖCKLI´s är helt i plast=ngt enklare att rengöra. Till STÖCKLI´n kan man också köpa till grymma silikonskydd med små hål, om man t ex vill torka tomatklyftor. Båda torkarna är jättebra, och funkar även till kött, frukt, bär och örter.

STÖCKLI´n har större hyllor så de rymmer mer. Jag upplever att EVERMATEN har ngt kortare torktid men det kan ju bero på att hyllorna är ngt mindre i diameter.

Så får jag tipsa om attv förvara det som är torkat i urdiskade, torra fyrkantiga platslådor somm butikerna haft lösgodis i. Tar lite plats o stapelbara;-)

Info om EVERMAT: http://www.evermat.se
STÖCKLI: http://www.svampfoten.nu

Ps..jag har 11 hyllor på båda torkarna..6 st brukar ingå vid köpet o 5 köpte jag till. Prismässigt så skiljer det inte mkt mellan torkarna och båda har bra garanti. Jag har övertagit min farmors EVERMAT och den har fungerat toppen i ca 30 år nu..STÖCKLI´n har oxå lång garanti..hoppas jag har varit till ngn hjälp:-)

0

Malin

9 maj 2012 kl. 18:34

Jag har studerat olika bilder av “Excalibur"torken. Vad Jag kan förstå så är “Höjden” mellan hyllorna inte så stor? Jfrt med EVERMAT och STÖCKLI. Dessutom ca 100% dyrare än de torkar som jag beskrivit och använder mig av. Detta är inte lätt. Jag är iaf otroligt nöjd med mina torkar och dess arbetsresultat:-))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone