0 678 visningar

11 svar

Runda toppmurklor!

Mattias Roos

9 maj 2012 kl. 15:27

Idag blev det jackpot! Jag var och letade på samma ställe där jag hittat rund toppmurkla varje år sedan 2006, dock bara ett exemplar per år. Men i år fick jag ihop inte mindre än 24 härliga murklor! Någon som har något bra tips vad jag bör göra med dem? Har hört att torkning är det bästa för den här sorten. Några andra tips?

0

Mattias Roos

9 maj 2012 kl. 15:31

Den översta bilden hamnade visst på fel håll. Störigt…

0

Bo E

9 maj 2012 kl. 15:40

snygga murklor i alla fall!

Grattis!
dedär är inte lätta att hitta!

har inga andra tips om tillagning men har hört att de ska passa bra till fiskrätter
tyvärr har jag inte haft så många chanser att testa…
men än är det ju inte försent för i år…
efter detta regnande som just nu pågår i mellanverige kan man börja leta…

0

Lena M

9 maj 2012 kl. 16:13

Grattis, grattis, vad kul !
Jag skall kolla på ” mitt” ställe på söndag.
Jag brukar torka dem och när jag har någon god köttbit brukar jag göra en gräddstuvning på de blötlagda murklorna.

0

Gustav.S

9 maj 2012 kl. 16:59

En underbart läcker svamp i klass med svart trumpetsvamp och påminner om blomkålssvamp i smak,stek dem i halvor doppade i ägg med ströbröd,varsamt med salt o peppar, eller torka dem och använd i pastarätter,grytor(puttra med i 20-30 min),köttfärs-sås och gräddsås,Smakar kryyddigt,fylligt,sött,nötigt och med behagliga smaktoner av tall, Lycka till!

Morchella Conica(Toppmurkla)

0

Gustav.S

9 maj 2012 kl. 17:05

jag hittar sällan runda topp murklor men
jag tror de är liknande smak som vanliga,har i år börjat plocka lite men fler kommer,god aptit!

0

Gustav.S

9 maj 2012 kl. 17:08

ox och viltkött är gott till,jag kör med lövbiff och har testat renskav med,potatis e gott,tex färskpotatis.

0

Lena M

9 maj 2012 kl. 17:21

Är det årets skörd Gustav ?

0

Gustav.S

9 maj 2012 kl. 22:34

Nej,förra årets,årets skörd är inte stor(ca 60 g torkade), är på dessa bilder,hoppas på att hitta fler i maj/juni.

0

Grethe F

10 maj 2012 kl. 15:12

Grattis till er båda jag var och letade her i Skåne i går men hittade inget,

0

Mattias Roos

12 maj 2012 kl. 18:41

Tack ska ni ha! Det var väldigt kul att hitta sp många fina murklor. Jag lämnade faktiskt några som var för små. Så det blir att åka dit snart igen och ta några till. Detta är dock enda stället jag hittat murklor på, har hittat många ställen som borde vara perfekta, men inte en murkla! Hittade dock 30 toppmurklor i mina föräldrars rabatt förra våren.:) Inga där i år dock.

0

Mattias Roos

12 maj 2012 kl. 18:41

Tack ska ni ha! Det var väldigt kul att hitta sp många fina murklor. Jag lämnade faktiskt några som var för små. Så det blir att åka dit snart igen och ta några till. Detta är dock enda stället jag hittat murklor på, har hittat många ställen som borde vara perfekta, men inte en murkla! Hittade dock 30 toppmurklor i mina föräldrars rabatt förra våren.:) Inga där i år dock.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone