Cesium -137 har en halveringstid på 30 år. Det betyder att de totala cesiummängderna nu ligger på ca 70% av de värden som uppmättes direkt efter Tjernobylolyckan.
Du kan läsa mer här:
http://www.mv.slu.se/ma/radio/radio/skog.htm#svamp (observera att rapporten handlar om ett av de områden som drabbades värst av nedfallet)
Livsmedelsverket och Statens strålskyddsinstitut rekommenderar att den årliga stråldosen från livsmedel inte överstiger 1 mSv, vilket motsvarar ca 75000 Becquerel/år. Gränsvärdet för livsmedel som säljs i affär ligger på 300 Bq/kg, förutom för vilt, ren, insjöfisk, skogsbär och skogssvamp, där gränsen satts till 1500 Bq/kg. Det betyder att man t.ex. kan äta 50 kg vilt/år med halten 1500 Bq/kg innan man kommer upp i stråldosen 1 mSv.
Livsmedelsverket ger följande råd:
· Livsmedel med mer än 10000 Bq/kg bör man inte äta över huvud taget.
· Livsmedel innehållande 1500-10000 Bq/kg kan ätas högst några gånger om året.
· Livsmedel med 300-1500 Bq/kg bör inte konsumeras mer än någon gång i veckan.
Cesiuminnehållet i svamp varierar alltså mycket, men de områden där det finns anledning att fundera över detta, begränsar sig till
ett ca 10 mil brett bälte från Gävle till Uppsala och ner mot Norrköping; Gotland; Norrlandskusten upp till Skellefteå; större delen av Västerbottens och Västernorrlands län.
Största nedfallet fick man mellan Gävle och Uppsala och ett bredare bälte kring Sundsvall, Härnösand, Sollefteå och upp till Fredrika ungefär.
Att det skrivs om det just nu, är att halterna tycks ha ökat i de älgar som skjutits i år. Inte så konstigt kanske, med tanke på att det här året blev ett bra svampår jämfört med ifjol, i varje fall i de mest drabbade områdena.
Hej Irene.
Tack så jätte mycket för denna utförliga information.
Nu blev jag lite undrande. Jag bor i Stockholm och har alltid trott att vi blev “skonade”.
Ur ditt inlägg:
“Cesiuminnehållet i svamp varierar alltså mycket, men de områden där det finns anledning att fundera över detta, begränsar sig till
ett ca 10 mil brett bälte från Gävle till Uppsala och ner mot Norrköping; Gotland; Norrlandskusten upp till Skellefteå; större delen av Västerbottens och Västernorrlands län.”
Men Stockholm/södermanland ligger ju mellan Uppsala och Norrköping sååå, har jag fattat det hela rätt att man skall vara lite försiktig här också?
Tack snälla Irene på förhand
Stockholm klarade sig bra, men västra delarna av Sörmland berördes av nedfallet.
Det vore ansvarslöst att påstå att cesiumhalterna i svamp inte är så mycket att bry sig om - men jag tycker inte att riskerna ska överdrivas heller.
Jämfört med andra livsmedel man äter, både oftare och i större mängder, radonhaltiga bostäder, tobaksrök och andra luftföroreningar osv, är den lilla årliga mängd svamp som folk i allmänhet äter, inte särskilt riskabel i sig. För att det ska bli farliga mängder, handlar det ju om att sätta i sig åtskilliga kilo svamp årligen.
Men det är klart - summan av de farliga ämnen man utsätts för, ökar ju i och för sig.
Karta över nedfallet av cesium 137:
http://www.sna.se/webbatlas/kartor/kopia/cesium_137_efter_tjernobyl_86.html
Ta för vana att förvälla svampen i lättsaltat vatten så reduceras mängden upp till 75-80 procent. Något jag själv varit med och mätt upp med apparat. Dessutom så är det så att två svampar som växer bredvid varandra kan ha olika höga halter. Det är den samlade mängden av födan du äter i områden med höga halter, ex. bär, fisk, vilt som är kan vara påverkande faktorer. Lagom är bäst och ibland kanske att helt och hållet låta bli. Tag kontakt med miljökontoret på din kommun som bör ha aktuell information om vad som gäller i just ditt område.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.