0 1110 visningar

15 svar

toppmurkla

Lena M

12 maj 2012 kl. 09:22

Ni som kollar artportalen, där finns topmurklor rapporterade. Men är det den ” vanliga ” eller annan art av dem? Jag tycker att de ser annorlunda ut än de som jag ser här i Gästrikland .

0

Hans v E

12 maj 2012 kl. 10:11

Ingen vet (ännu) hur många toppmurklearter det finns. De “runda toppmurklor” som någon visade från Skåne häromdagen (här på guiden) skulle t. ex. kunna vara en annan art än den “vanliga” runda toppmurklan. Den är mörkare brun i “kamrarna”.

0

Irene A

12 maj 2012 kl. 11:16

Toppmurklorna varierar såklart en hel del i utseendet, men den som rapporterades igår med bild (från Skåne), är snarare en hättmurkla, Morchella semilibera..

0

Kjellin :)

12 maj 2012 kl. 13:06

Jag och Lasse var ute idag och sökte Toppmurklor. Nada! För tidigt fortfarande.
Om 2 veckor borde det vara dags, i alla här i StorStockholm. Lite Stenmurklor, 2 Lacktickor och ett par Ostronmusslingar som blivit snigelföda :(

0

Lasse

13 maj 2012 kl. 08:00

Tack för igår, nästa gång så hittar vi dom. /

0

Kjellin :)

13 maj 2012 kl. 19:18

Tack själv Lasse :-)

Jättetrevligt i regnet hade vi, coolt med den urgamla fantastiska draktallen, perfekt fikaplats.

Nästa gång hittar vi dem ;-)

0

Lena M

13 maj 2012 kl. 19:26

Jag plockade 13 st i em.  :)  (Gästrikland )
och hade ett trevligt möte uppe på berget.
Första fina dagen på mycket länge men flera kommer om någon vecka .

Toppmurklor

0

Birgitta D

13 maj 2012 kl. 19:41

Så ljusa dom är.

0

anithau

13 maj 2012 kl. 20:25

Grattis!
Ljusa el mörka, de är nog lika goda ändå.

0

Irene

Hans v E

13 maj 2012 kl. 21:38

De enda murklor rapporterade i går jag kan se är av Mattias Roos och det är definitivt inte hättmurklor.

0

Hans

Irene A

13 maj 2012 kl. 22:17

0

Grethe.F

14 maj 2012 kl. 09:54

Vilken herlig bild och Grattis till svampen

0

Madde Småland

14 maj 2012 kl. 12:13

För er som bor i Småland kan jag avslöja att jag i fredags såg ett 30-tal toppmurklor i en trädgård i en liten by ngn mil utanför Lammhult. Blev tyvärr inga kort tagna och inte heller ngt prov med hem iom att husägaren inte syntes till så kunde därför inte fråga om lov.
Lite typiskt… Första gången jag hittat och så kan jag inte ens plocka med ngn provsmak hem… ;)

0

Ani

17 maj 2012 kl. 10:11

Har massor av dessa svampar i trädgården, är det toppmurklor?
Vad gör man med dem isåfall? Har alltid bara kastat dem tidigare.

Är det toppmurklor?

0

Gustav.S

17 maj 2012 kl. 16:29

ser ut som toppmurklorjag plockar toppmurkla i GBG med omnejd,giftfri,utsökt och mångsidig,vet att den finns från Skåne till Luleå,men har ej plockat långt norrut,En underbart läcker svamp i klass med svart trumpetsvamp och påminner om blomkålssvamp i smakstek dem i halvor doppade i ägg med ströbröd,varsamt med salt o peppar, eller torka dem och använd i pastarätter,grytor(puttra med i 20-30 min),köttfärs-sås och gräddsås,Smakar kryyddigt,fylligt,sött,nötigt och med behagliga smaktoner av tall,Lycka till!

0

Fritjof

17 maj 2012 kl. 17:21

Ani,Jag tycker det ser ut som stenmurklor på dina bilder.Dom är giftiga om dom inte tokar länge osv.Många anser att man inta ska äta dom alls.
Försök förstora bilderna lite och starta en egen tråd,så får du nog en säkrare bestämning av någon stjärna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone