Skånefyndet har ändrat namn nu, kolla
http://www.artportalen.se/plants/gallery_imageinfo.asp?imageID=388400
För er som bor i Småland kan jag avslöja att jag i fredags såg ett 30-tal toppmurklor i en trädgård i en liten by ngn mil utanför Lammhult. Blev tyvärr inga kort tagna och inte heller ngt prov med hem iom att husägaren inte syntes till så kunde därför inte fråga om lov.
Lite typiskt… Första gången jag hittat och så kan jag inte ens plocka med ngn provsmak hem… ;)
ser ut som toppmurklorjag plockar toppmurkla i GBG med omnejd,giftfri,utsökt och mångsidig,vet att den finns från Skåne till Luleå,men har ej plockat långt norrut,En underbart läcker svamp i klass med svart trumpetsvamp och påminner om blomkålssvamp i smakstek dem i halvor doppade i ägg med ströbröd,varsamt med salt o peppar, eller torka dem och använd i pastarätter,grytor(puttra med i 20-30 min),köttfärs-sås och gräddsås,Smakar kryyddigt,fylligt,sött,nötigt och med behagliga smaktoner av tall,Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.