Hej Ingrid!
Till omeletten funkar ett tyskt veteöl mycket bra, varför inte bränna av svampen med samma öl innan du tillsätter grädden, då kommer mera aromer ut, alkoholen fungerar nämligen som en transportör av de esoteriska oljorna.
Svart Trumpetsvamp kräver en lite kraftigare ale, en mörk Trappist funkar finfint eller en väl lagrad Belgisk Grand Cru. Sedan finns det den perfekta valet (Tycker Jag) 32 Via dei birrai´s öl, ATRA helt fantastiskt till ST.
Körde en ölprovning i Lourdes, till all möjlig svamp, bla annat Brunehaut Abbaye de Saint Martin Brune som funkade riktigt bra till just Trattkantareller. Till vanliga kantareller tycker jag personligen att en belgisk Blond funkar mycket bra, tar man en knivsudd Curry när man fräser kantarellerna, då blir det väldigt spännande.
Snart så kommer ju en av mina absolut höjdare till svamp. Vårmusseronen som har en explosion av smaker och behöver något lite syrligt, torrt och med söta undertoner.
Fräs svampen men mycket smör, jag kör 250gr per liter svamp. Bränn av med en skvätt Hoegaarden, tills svampen blir mätt, Ta i en tesked honung och bränn hårt tills en gyllengul färg täcker all svamp.
Iskall Hoegaarden i mängder och bästa vännerna till festen, kan inte gå fel :-)
Glöm underjäst bryggd!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.