sökte toppmurklor och vårmusseroner på en del tänkbara platser som gamla timmeruppläggsplatser med barkflis och gräsmattor i lägen där man vågar gå o snoka, typ ödetorp o ödetomter
men näää... inte en svamp
men en härlig dag med lite andra fynd ur växt- och djurriket
jag vet vad det är men nån kanske tycker det är kul att gissa så jag säger inget än…
foto: Bo E-son
Ja gissa kan man ju :)
Det första tror jag är en vissbad björloka.
Bladen måste jag fundera på.
På sista bilden tror jag en snigel m. hus. Men det ser ut att vara på en trädstam så, ???
Här blåser halv storm idag så jag roar mig med att baka svamppiroger istället för att ränna i skogen.
svamppiroger låter mums
gör du dem på torkade trattisar från förra säsongen eller har du frysta oxå?
jag hade slut på allt utom en liten burk svart trumpet men så fick jag en påse torkade trattisar av en av mina kursdeltagare från i höstas - så nu är jag oxå igång igen med svamp i maten! gott gott!
jo jättebjörnloka fjolårsvissnad är rätt!
bladen är de nya på väg upp!
snigeln är en vinbergsnäcka som krupit upp på en liten asp
har aldrig sett dem på trädstammar förut men de rör sig väl kanske extra mycket efter regnperioder som vi haft förra veckan
jättebjörnlokan är pampig värre
redan de späda bladen ser väldigt livskraftiga ut som du ser på bilden
de gamla fjolårs-stjälkarna var alla ca 2 - 2,5 m höga och förvånansvärt många stod fortfarande stolt upprätta efter hela vintern och detta eviga blåsväder vi haft i vår!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.