Gamla brandplatser med kvarvarande cellulosa i form av stubbar eller rötter i backen, dvs kolbottnar eller platser där skog brunnit för tidigast 6 år sedan. Växer i symbios med sälg eller asp som ofta är pionjärträd på dylika platser. kalkgynnade. Bara att pricka in förutsättningarna och plocka!
Lustigt nog har jag aldrig i litteraturen sett att vanlig toppmurkla är knuten till sälg eller asp. I “mina marker” växer de uteslutande i närheten av levande sälgar eller aspar. Har plockat ca 100kg i år på en gammal skogsbrandplats (det brann för 40 år sedan). Tyvärr börjar tallar och granar skugga de stackars sälgarna som därmed dör och toppmurkelskördarna blir allt sämre för varje år…
intressant
jag har hittat ett fåtal toppmurklor men de senaste växte på en gräsbevuxen skogsväg nära ett ställe med brandskadade aspar
har du nån aning om hur långt fram på vårkanten - försommaren man kan förvänta sig toppmurklor?
under sälg har jag hittat vårmusseron i några år men när sälgen sågades ned så tynade vårmusseronerna bort
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.