Frida, nytt fynd för din del ?
Inget jag hittat i.a.f. men visst är det trevligt att finna nya arter. Grattis!
Såg i artportalel att Nada rapp. kärrkantarell, vad är det? Ovanlig art, bara i norra delarna av landet, eller ?
Jag är så glad att jag har så mycket att osett / söka, spännande tider stundar :).
Det kan väl vara intressant att kolla spormåtten i alla fall! Enligt Funga Nordica är de 25-33 x 15-19 my hos conica.
En annan källa (Wikipedia) anger 21-25 x 11-15 hos digitaliformis, men eftersom det är många som vill ha dem till synonymer, får man väl ta måttuppgifterna med en nypa salt..
Angående Funga Nordica - jag tror inte att det blir någon ascomycetdel..
Däremot har ju Svenska Artprojektet (Artdatabanken) finansierat en hel del som rör ascomyceter (workshops och liknande), så det kanske ligger närmare till hands att det blir Nationalnyckeln som ger ut något.
Men tveksamt om det blir i vår livstid, Hans..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.