0 573 visningar

20 svar

Klockmurkla?

Frida T

16 maj 2012 kl. 14:41

Växte på slåtteräng tillsammans med en massa sippskålar,inga träd i närheten. Ihålig fot. En snabb genomsökning i svampböcker och jag tror att det skulle kunna vara klockmurkla? Eller vad skulle det annars kunna vara?

Klockmurkla?

0

Michael Krikorev

16 maj 2012 kl. 14:58

Ja, det ser ut att kunna vara klockmurkla. Har inget bättre förslag.

0

Frida T

16 maj 2012 kl. 15:17

Tack Michael!
Bifogar en närbild på hatten som inte kom med förra gången.

0

Irene A

16 maj 2012 kl. 15:36

Frida, det ska finnas en Verpa digitaliformis också.
Den har fått namn efter ytstrukturen på hatten, som påminner om en fingerborg.
Om din murkla är den, vågar jag inte säga, men den är i alla fall inte riktigt lik de klockmurklor jag brukar hitta här..

0

Frida T

16 maj 2012 kl. 15:51

Tack Irene! Verpa digitaliformis verkar gå under samma som Verpa conica när man söker på artportalen.

0

Frida T

16 maj 2012 kl. 17:18

Irene, vet du om det är några mikroskopiska skillnader på digitaliformis och conica? Eller är det bara ytstrukturen på hatten?

0

Lena M

16 maj 2012 kl. 18:51

Frida, nytt fynd för din del ?
Inget jag hittat i.a.f. men visst är det trevligt att finna nya arter. Grattis!
Såg i artportalel att Nada rapp. kärrkantarell, vad är det? Ovanlig art, bara i norra delarna av landet, eller ?
Jag är så glad att jag har så mycket att osett / söka, spännande tider stundar :).

0

Irene A

16 maj 2012 kl. 19:13

Det kan väl vara intressant att kolla spormåtten i alla fall! Enligt Funga Nordica är de 25-33 x 15-19 my hos conica.
En annan källa (Wikipedia) anger 21-25 x 11-15 hos digitaliformis, men eftersom det är många som vill ha dem till synonymer, får man väl ta måttuppgifterna med en nypa salt..

0

Frida T

16 maj 2012 kl. 19:37

Tack Irene! ska kolla sporerna. Lena, jo det är nu art för mig, jätte kul! Visst är det roligt att det finns så mycket spännande och osett att leta efter eller snubbla på :)

0

Hans v E

17 maj 2012 kl. 00:30

Ja nu har jag sett tre olika typer av klockmurkla, först den i Ryman/Holmåsens bok, sen den Söderorts svampförening hittade i Hörningsnäs och nu den Frida fann. Ser ut att vara olika arter allihop.

0

Frida T

17 maj 2012 kl. 09:14

Hans, och ni andra som har sett klockmurkla. Hur har hatten sett ut på era? Såg i går 9 st och alla såg lika dana ut som den på bilderna.

0

Irene A

17 maj 2012 kl. 09:31

Mina klockmurklor har alltid varit fula, flera gånger har de upptäckts när de har blivit söderkrattade..

Därför har de inte varit så inspirerande att fotografera, men hatten har alltid varit ganska oregelbunden och yvig, och grovt men svagt veckad.

0

Irene A

17 maj 2012 kl. 09:35

söder..? sönderkrattade skulle det vara

0

Frida T

17 maj 2012 kl. 09:59

Oj, det ser ut som en helt annan svamp! Jag får hålla koll på mina och se om de vill bli lite “vildare” eller om de fortsätter att se lika ut. Men framförallt är dina mycket slätare i hatten!

0

Irene

Hans v E

17 maj 2012 kl. 16:53

Menar Du kanske i svar n:r 7 Nordic Macromycetes 1, för Funga Nordica för ascomyceter har väl inte kommit?

0

Frida

Hans v E

17 maj 2012 kl. 17:03

På artportalen kan Du se några olika klockmurklor inklusive “min”, som har helt slät “mössa” utan knottror eller gropar och är ljusare brun än Din.

0

Hans

Irene A

17 maj 2012 kl. 17:10

Såklart menade jag Nordic Macromycetes! Funga Nordica för ascomyceter vore verkligen nåt att önska sig..

0

Irene

Hans v E

17 maj 2012 kl. 22:06

Men den kommer väl, eller?

0

Frida T

18 maj 2012 kl. 09:42

Hans,det syns på artportalens bilder att det tydligt finns två olika ytstrukturer på hattarna. Ola Malms bilder från Gotland påminner mycket om mina. Jag tycker nog att bilden i Ryman/Holmåsens bok även den påminner om mina.

0

Hans v E

18 maj 2012 kl. 18:11

Ja, och min och Irenes är den släta varianten. Då kallar vi den conica och den knottriga (som en fingerborg) digitaliformis.

0

Hans

Irene A

18 maj 2012 kl. 20:36

Angående Funga Nordica - jag tror inte att det blir någon ascomycetdel..

Däremot har ju Svenska Artprojektet (Artdatabanken) finansierat en hel del som rör ascomyceter (workshops och liknande), så det kanske ligger närmare till hands att det blir Nationalnyckeln som ger ut något.
Men tveksamt om det blir i vår livstid, Hans..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone