I går hittade jag vårens första musseroner, ett dussin vårmussar i vårmussetallskogen!
Då var vi (Inca och jag) ganska nära det bästa ”stora vårtrattskivling”-stället och si, där fanns en fortorkad, minst veckogammal frk.
På hemvägen passerade vi den bark- och skogsavfallshög där jag brukar ha bl.a. vit slidskivling, tidig åkerskivling (idiotiskt namn på en vedsvamp), gyllengrå musseron och i höstas ffg bittermusseron. Döm om min förvåning när det fanns minst ett dussin bittermusseroner i olika stadier, många betydligt mer än veckogamla. Jag har aldrig förr sett den svampen den 16 maj!
Vi hittade mycket annat också, men det får gå med i den kommande redogörelsen för allt vi fick uppleva redan under tisdagen!
En gång hittade jag den gyllengrå musseronen redan i mars.
Biotopen var rätt så extrem förstås, bland fjolårsgräs i ett område där man hade deponerat ett halvmetertjockt lager med bioslam och täckt med bark. Just där var det en lucka i snötäcket - ganska bra drivbänkseffekt där, tror jag.
Förutom att den även uppträder på hösten, har den också varit samtida med vårmusseroner och toppmurklor.
Kolla artspektrum på Artportalen..!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.