Har en liten förfrågan till alla er som lyckas hitta vårmusseroner. Skulle ni vilja lägga upp lite bilder på växtplatser så man kan se hur det ser ut där de växer oavsett om det är i skogen eller på er gräsmatta?
Gärna en bild tagen i samband med att de har kommit upp så det går att få en känsla av hur växtligheten runt omkring ser ut.
Om ni inte vill lägga upp bilder på guiden får ni gärna maila dom till mig istället:) madde@mail.com Skriv gärna svamp, bilder eller liknande som rubrik ifall det skulle hamna i spam så jag vet vad det gäller.
Tack på förhand och hoppas ni alla får en underbar svampsäsong i år:)
Jag har varit dålig på att fotografera växtplatser för vårmusseroner, men tänkte ändå nämna att kalk i marken är det viktigaste. Då kan de hittas både i skog och öppna gräsytor.
Välkalkade ytor i trädgårdar och parker gynnar också vårmusseronerna.
Lättast att upptäcka är de förstås där det är öppet, och gräset är kort, typ betesmarker eller gräsmattor.
Här växer det garanterat vårmusseroner:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/Oland13.jpg/799px-Oland13.jpg
Lovar att lägga in bilder på denna tråd när jag hittar några :-) Madde.
Småland, hmm, inte så långt till Öland, ute på allvaret växer det massor om vädret har varit gynnsamt. Samtidigt kan man plocka strandkål under samma tid i maj.
Woka strandkålen, supermarrigt.
Glöm inte Tyskt syrligt veteöl till den stekta svampen :-) Gudars kombination!
Hej. Har en vanlig villagräsmatta i Göteborg. Häxringen låg hyfsat nära en thuja men en tillfällighet tror jag. Du kan titta längre ned i forumet på min rubrik “Vårmusseron” så kan du se en bild på växtplatsen men en vanlig gräsmatta är det. Jag såg att det kommit några fler nu, blir tredje skörden snart, mumsigt! Har jagat toppmurkla men inte haft tur med det så jag får glädjas åt mina mussar istället :)
Tackar tackar! Att det behöver vara kalkrik mark har jag förstått men utöver det kände jag att det kan vara värt att även få se marken på bild och få en uppfattning om gräslag, blommor och andra växter på platsen.
Din bild Irene och eventuellt andra bilder gör att det förhoppningsvis blir lättare att kunna se på en plats om det liknar en trolig växtplats. Är själv dålig på att komma ihåg att fota växtplatserna när jag plockar ngn svamp och frågar efter bilder redan nu så finns en lite större chans att ngn tänker på det vid sin fyndplats. Skulle jag själv lyckas hitta vårmusseroner är risken stor att jag själv glömmer att fota platsen… ;)
Tor v E, har redan spanat in din bild och det var bla den som fick mig att be om fler bilder för att öka chansen att leta på “rätt” ställen:)
Kjellin, Lena
Ser fram emot kommande bilder:)
Får se om tiden räcker till en runda över till Öland men det kommer inte gå de närmsta 2 veckorna iaf så till dess får jag spana av olika parkmiljöer under arbetstiden. Hittar jag bara lämpliga platser kan jag återvända till helgen:)
Tack än en gång!
finns där inga andra träd än gran?
jag har bara hittat dem med lövträd som ask ek och sälg
detta kan ju mycket väl ha varit en rik gräsmark innan granarna växte upp och skuggade platsen
men då brukar man kunna hitta nåt gammalt plågat lövträd som står o tynar i skuggan oxå
Tack för bilder och lyckönskningar:)
Nu gäller det bara att få tid att ut och leta.
Bo, bra att kunna se hur tydligt man kan se ringen i gräset även utan vårmusseroner i hela ringen vid fototillfället:)
Lena, sådan mark har jag sett många gånger här hemma, så vem vet.. Hoppas hoppas… :)
ja den var ovanligt tydlig och märkligt nog finns en exakt likadabn ring av samma diension bara några få meter från denna
båda under samma ask
den andra ringen innehöll oxå fler vårmusseroner
dagen efter det jag fotade hade det kommit upp ett tiotal musseroner i den och ytterligare fyra fem stycken i den första ringen
det var nu två dasgar sedan så man kanske ska kolla platsen nu ikväll igen
hoppas inte gräsklipparen varit framme bara…
som kuriosa kan nämnas att det senare på sommaren kommer upp ringar eller halvcirklar med nejlikbroskskivling under samma ask
ska bli intressant att se om de kommer i samma ringar eller om de kommer i nya “egna” ringar
under två stora pilar ca 4-5 m från asken kommer årligen även snöbollschampinjoner och på pilarna svaveltickor
allt detta inom ett litet hörn av en park i Örebro
Tack Kurt!
Det var en av de första sakerna jag gjorde när jag började att se hur stor möjlighet det finns att hitta vårmusseroner relativt nära men resultatet var nedslående:( 1 enda rapporterat fynd ifrån Småland sedan -84. Största chansen är nog parker och trädgårdar men ska ändå inte ge upp utan ut och söka i skogarna:)
Bo, blev det ngn ny lyckad tur? Har ett par ställen där jag hittat snöbollschampinjoner så det blir till att kolla av dom! Några nejlikbroskskivlingar har jag däremot ännu inte hittat och där mina svaveltickor växer har jag aldrig sett ngt annat växa.
Tack igen:)
Tack:)
Har varit dålig på att kolla in svar då en rejäl förkylning+pollen tagit ordentligt på krafterna. Får hoppas att kylan som nu varit på nätterna inte minskar chansen ännu mer att hitta vårmusseroner. Blir inga rundor förrän kanske till helgen men då ska jag ut om det bara är uppehållsväder:)) Bilderna ni har lagt upp ger iaf en bild av hur vissa platser kan se ut så några ställen har jag som är värda att kolla in. Får bara hoppas att ngn plats motsvarar vårmusseronens övriga krav;)
Tack igen:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.