0 715 visningar

14 svar

En skalbagge

Karin W

22 maj 2012 kl. 22:11

Är det någon som kan skalbaggar? Denna art såg jag på flera grova ekar i en ekhage. Högst 1 cm lång. Något förslag?

0

Jan A, Uppsala

23 maj 2012 kl. 07:14

Utan att kunna något alls, så föreslår jag att det är em knäppare. Den ser nämligen lite ut så!

0

Tina Nordberg

23 maj 2012 kl. 11:54

Knäppare håller jag klart med om.

0

Kenneth B

23 maj 2012 kl. 12:01

Också jag!

0

Tina Nordberg

23 maj 2012 kl. 12:14

Sen är det bara att klura ut vilken ;)

Finns det flera bildet? Storlek?

0

Bo E

23 maj 2012 kl. 12:16

knäppare tror jag oxå
känner inte till om de är indelade i underarter men såvitt jag minns finns det väl lite olika storlekar
men om det beror på att de växer eller är olika arter får expertisen reda ut

0

Frida T

23 maj 2012 kl. 13:23

Gissar på någon agriotes… :)

0

Karin W

23 maj 2012 kl. 22:06

TACK. Ja en Agriotes är det troligen, men sen verkar det svårt att komma längre. Två arter är rapporterade från Uppland så sannolikt är det någon av dem (randig och mörk sädesknäppare)

0

H

25 maj 2012 kl. 12:10

Det finns ju andra fora för insekter där du kan få närmare bestämning…

0

Caspar

25 maj 2012 kl. 15:49

...som?

0

Tina Nordberg

25 maj 2012 kl. 16:02

0

H

28 maj 2012 kl. 13:55

0

Johnny

28 maj 2012 kl. 15:55

Det är ingen Agriotes, utan en annan knäppare Athous haemorrhoidalis, det ser man på den långa jämnbreda halsskölden. Den kan variera både i färg och storlek och är allmän i lövskog.
Och Bo E! Skalbaggar växer endast som larv, aldrig som fullbildad skalbagge.
Mvh, Johnny Lindqvist ordförande Västsvenska Entomologklubben.

0

Karin W

28 maj 2012 kl. 20:14

Tack Johnny. Fantastiskt att det gick att få ett artnamn på den bara från en bild.

0

Bo E

29 maj 2012 kl. 13:42

tack för svar
jag är ingen expert på skalbaggar

bara gissningar då jag i alla fall lärt mig känna igen knäppare i barndomen
!!!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone